عند عمل خامه من نوع multi subobject ثم اضافة uvwmap على المجسم يتم التحكم بجميع الخامات
كيف يمكنني التحكم بكل خامه على حده باستخدام الامر uvwmap ؟؟؟؟؟؟
اخى يجب اولا اعطاء كل سطح matrial id عن طريق المودفير edit mesh حيث تحدد السطح ثم
تضع له رقم id ثم تطبق uvwmap .
وتكرر ذلك مع كل سطح
وعن طريق الخامة multi subobject اضف عدد خامات يساوى عدد الأسطح التى أخذت id
وسوف تكون الخامه رقم واحد مثلاً خاصه بالسطح الذى اخذ id 1 وهكذا باقى الأسطح.
واعتقد ان الموضوع يحتاج لشرح اكبر .
وارجو ان تستفيد من هذه الملاحظات
اخى حورس كل ماهو عليك بعد ما تختار خاماتك المتعددة طبق الخامة كلها على المجسم
وبعدين تروح للموديفاى وتختار الاديت مش وتحدد الأوجة وتجيب matiril من الموديفاى باردو وتعطى رقم الخامة قلى انت عايزها تطبيقها على مجسمك وبعدين تطبق التعديل VWMAP وتطبق reset
ارجو ان أكون افدتك اخى 0
تحياتى
ان الله اذا غضب على قوم منحهم كثرة الجدال وقلة العمل
ساب نفسه لحد ماضاع وياريته فاق ليليه من الاوهام
شكرا جزيلا يا اخواني.
للتوضيح اكثر وليستفيد الجميع الid الخاص بالاوجه موجود في الeditmesh or edit poly وهو يستخدم لعملية اختيار الاوجه فقط.
اما الid الموجود في الmaterial editorيسمى map channel وعلى اساسه يتم اعطاء رقم للخامه لتميزها ثم التحكم بها على حده باستخدام الامر uvwmap والتى يوجد فيه تحديد للmap channel المطلوب.
تحياتي....
Bookmarks