Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ورشة تعليمية ل bge

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ورشة تعليمية ل bge

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مبدئيا هنتكلم عن الاندي جيم
    الاندي جيم نوع من الالعاب اللي ممكن تطورها لوحدك العاب بسيطة وفكرتها سهلة وخفيفة علي الجهاز وكمان تقدر تكسب منها فيلوس ويبقي اكل عيشك اهم حاجة الجيم اللي تفكر فيها تكون بسيطة وسهلة علشان متاخدش منك وقت كتير قبل الانتهاء منها سواء برمجة او تصميم

من فترة وانا بفكر ادخل موضوع الجيم انجن علشان اقدر اعمل حاجة لواحدي لان للاسف في مجالنا مشفتش تيم اشتغل مع بعضة ونجح فقررت اني اتعلم حاجة اقدر اعملها لواحدي واكسب منها كمان فقولت التجة للجيم انجن دورت كتير واشتغلت علي الانريل واليونتي فترة كبيرة واخيرا استقريت اني اشتغل بلندر لسهولة سواء في البرمجة او في نظام اللوجيك وكمان مش هطلع برة البرنامج علشان اعمل اي حاجة تانية لا انا اقدر اعمل كل حاجة داخل البرنامج

المهم لما فكرت ادخل المجال دخلت دورت في مواقع كتير ولقيت للاسف كتير قوي من الافكار البسيطة اللي كانت في دماغي معمولة اصلا ههههههه بس فكرة تاني لحد ما وصلت لفكرة والحمد لله

ندخل في صلب الموضوع علشان طولت عليكم

قررت اني اشارك الناس المعلومات اللي عندي عن الجيم انجن علشان عاوز الناس ندخل المجال لان صدقوني المجال بسيط وممكن تكسب منه بسهولة

ان شاء الله في الورشة دي هنعمل لعبة بسيطة وطبعا بطريقة اللوجيك علشان الناس اللي مبتحبش البرمجة وان شاء الله اللي احنا هنشرحة هيكفيك وتقدر تعمل لعبة زي ما انت عاوز

هنبدأ ب dvd 1
    ودي الحاجات اللي هتتشرح فية
    keyboard controler ( w.a.s.d.space)
    mouse controler ( movement)
    jump
    collision
    shoot weapon (property & add object & end object& delay)
    menu if you lose
    recharge your weapon (message)
    add coins and calculate it
    open door ( near sensor with constrain and motion)

وان شاء الله dvd2 اول ما هانتهي منه هارفعة

واعذروني لو في اي تقصير في الشرح لاني كنت بحاول اشرح بسرعة علشان الوقت لاني مشغول قوي الفترة دي اتمني انكم تستفيدوا

https://www.youtube.com/watch?v=5tDd8g-r58Q

https://www.youtube.com/watch?v=mNQa-XN8pHI

https://www.youtube.com/watch?v=UmpLO2Cr6Ec

https://www.youtube.com/watch?v=R59dOsz6Yjs

https://www.youtube.com/watch?v=RAdgy-RYsQg

https://www.youtube.com/watch?v=pkg56DHpBCs

وابكدة نكون انتهينا من اول dvd

ربنا يوفقنا جميعا
    التعديل الأخير تم بواسطة donjwan88; 25 / 02 / 2016, 04:59 PM.
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

dvd2

1

https://www.youtube.com/watch?v=d-aZsDzTlKY

2

https://www.youtube.com/watch?v=u791N8IhKjs

3

https://www.youtube.com/watch?v=-5UugxMzlQI

4

https://www.youtube.com/watch?v=-H4iHopb2Vw

5
    https://www.youtube.com/watch?v=huP_yELJ5Sc
    التعديل الأخير تم بواسطة donjwan88; 24 / 04 / 2016, 01:13 PM.

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

هذي فرصه ذهبيه اتعرف فيها علا نظام اللوجك
      وهو جديد بالنسبه لي

طبعا جميل ان يكون العمل كله محصور في برنامج واحد ولا تحتاج اي برامج اخرئ

الله يعطيك العافيه
      لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله
      اللهم اني اسألك باسمك الاعظم اللذي اذا دعيت به اجبت ان تنصر المسلمين وجندك على الظالمين
      وتفتك باعدائك اعداء الدين

رهيييييييييب
        ما شاء الله شرح بسيط ومفهوم جدا
        متابع يا مبدع

الله يبارك فيك الاخ donjwan88 ، من الاسئلة الى تقديم الدروس فعلا عمل مجهود

المشاركة الأصلية بواسطة المناهل مشاهدة المشاركة
            هذي فرصه ذهبيه اتعرف فيها علا نظام اللوجك
            وهو جديد بالنسبه لي

طبعا جميل ان يكون العمل كله محصور في برنامج واحد ولا تحتاج اي برامج اخرئ

الله يعطيك العافيه
            ان شاء الله الشرح يكون واضح يا المناهل وتقدر تستفيد منه انا عارف ان في قصور في الشرح بس بحاول اسهل المعلومة قدر الامكان

المشاركة الأصلية بواسطة iClone مشاهدة المشاركة
            رهيييييييييب
            ما شاء الله شرح بسيط ومفهوم جدا
            متابع يا مبدع
            ربنا يخاليك استاذ iClone ويسعدني تواجدك ومتابعتك للموضوع

المشاركة الأصلية بواسطة saded مشاهدة المشاركة
            الله يبارك فيك الاخ donjwan88 ، من الاسئلة الى تقديم الدروس فعلا عمل مجهود
            ربنا يخاليك اخي saded واشكرك علي ردك الكريم

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

حقيقه ماراح اجاملك مجهود قيم
              انا فعلا فهمت الدرس بالرغم انك تخطئ بعض الاحيان بالمسميات
              مثل نضغط حرف دبيلو وانت تقصد نضغط حرف او وهذي حاجات بسيطه
              لا بأس فالمجهود كبير اعانك الله ....لكني اقصد انني مركز ومستوعب الي صار بنسبة 95 بالميه و يكون الباقي فقط تطبيق
              خصوصا ان لي تجارب بصناعة الالعاب فاعتقد هذا ساعدني كثيرا لاستيعاب الدروس بسرعه

لاول مره اشوف برنامج مكتفئ بنفسه حقيقه هذا الشي اول مره اشوفه
              لدي بعض التعليقات ربما افضل ان اسردها لاحقا
              اللهم اني اسألك باسمك الاعظم اللذي اذا دعيت به اجبت ان تنصر المسلمين وجندك على الظالمين

أشكرك جزيل الشكر محمد على الموضوع الجميل .. مجهود رائع
                اللهم آتنا في الدنيا حسنه وفي الآخره حسنه وقنا عذاب النار

حقيقه ماراح اجاملك مجهود قيم
                  انا فعلا فهمت الدرس بالرغم انك تخطئ بعض الاحيان بالمسميات
                  مثل نضغط حرف دبيلو وانت تقصد نضغط حرف او وهذي حاجات بسيطه
                  لا بأس فالمجهود كبير اعانك الله ....لكني اقصد انني مركز ومستوعب الي صار بنسبة 95 بالميه و يكون الباقي فقط تطبيق
                  خصوصا ان لي تجارب بصناعة الالعاب فاعتقد هذا ساعدني كثيرا لاستيعاب الدروس بسرعه

لاول مره اشوف برنامج مكتفئ بنفسه حقيقه هذا الشي اول مره اشوفه
                  لدي بعض التعليقات ربما افضل ان اسردها لاحقا
                  الحمد لله ان الدوس مفيدة للأسف يا المناهل انا مراجعتش الدروس يا دوب باسجل وارفع علي طول علشان ما انساش بس الحمد لله ان الناس استفادة من الدروس وان شاء الله ال dvd2 يبقي افضل هحاول انه يخلص خلال الأسبوع دة وربنا يسهل

المشاركة الأصلية بواسطة فلاشي 8 مشاهدة المشاركة
                  أشكرك جزيل الشكر محمد على الموضوع الجميل .. مجهود رائع
                  الف شكر حبيبي منصور علي مرورك الكريم عاوزك تشارك معانا في موضوع الجيم انجن وخصوصا ان انت عندك خبرة كبيرة في الموضوع

ربنا يوفقنا جميعا

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

طيب محمد لا اريد ان استبق المخطط الذي وضعته للمرحلة القادمة
                    لكن هل سنرى تاثيرات عند حدوث الاصطدام
                    بمعنى في الانريل عندما يقترب جسم او يمر على جسم اخر ممكن نضيف حدث لهذا الاصطدام
                    او التقارب مثل اضافة صوت عند فتح الباب او دخان (بارتكلر ) الخ

ثانيا القوائم
                    هل سنرى قائمة فيها مجموعة خيارات وانتقالات الى المراحل والعودة الى القائمة الرئيسية

متابعين الابداع

ثانيا القوائم
                      هل سنرى قائمة فيها مجموعة خيارات وانتقالات الى المراحل والعودة الى القائمة الرئيسية

متابعين الابداع
                      تخيل نفسك تشرح تصادم في خمس دروس وتعيده في كل مره
                      ثم يسالك شخص هل سنرئ شرح للتصادم في درسك القادم
                      اعتقد بتحس بانهيار معنوي ....
                      محمد شرح حدوث الاكشن عند اقتراب مجسم من مجسم
                      وشرح حدوث الاكشن عند تداخل الكولجن التصادم

شباب اقراو جيدا مايقدم حتئ نتشجع للعطاء واعتذر من كل قلبي ان كنت احرجتك بكلامي
                      فانت عضو محترف ولك وزنك بالمنتدئ ونعتز بزمالتك ونتعلم منك

عزيزي المناهل انا اقصد ما بعد حدوث التصادم واخصص اضافة الصوت والبارتكلر
                        وهذا تقريبا نفس فكرة شرح محمد عند اضافة عداد للاصطدام او لمستوى الحياة او انقاص الدم

لكن يختلف بانك تستدعي شي من خارج النودز مثل اضافة النار ( البارتكلر ) عند الاصطدام
                        قلت تأثيرات .. وهذا ما يعرف بال spawn object او spawn particular

اما الصوت فاحببت ان ارى هل البلندر يضيف صوت فقط ام يوفر طريقة لمزج الاصوات وعمل mix

اعتقد بتحس بانهيار معنوي
                        قوي اعصابك هههه الموضوع ما يستاهل

ثانيا القوائم

متابعين الابداع
                          مرحبا مرة اخرس استاذي أي كلون فعلا في مخططاتي القادمة إضافة الصوت ولكن بصراحة مكنتش مخطط للدخان او الانفجار عند التصادم وذلك لاني اهتميت بشرح الفكرة وهتتنفذ علي أي حاجة وفي حاجة تانية النظام اللي بتعمل بيه الدخان والنار والانفجار نظام بدائي قوي زي الألعاب القديمة وأتمنى انه يتم تحديثة في اسرع وقت
                          وبالنسبة للقائمة اللي فيها خيارات والانتقال الي المرحلة القادمة او الرجوع الي الرئيسية ان شاء الله هتبقي موجودة أيضا في الدروس القادمة

تخيل نفسك تشرح تصادم في خمس دروس وتعيده في كل مره
                          ثم يسالك شخص هل سنرئ شرح للتصادم في درسك القادم
                          اعتقد بتحس بانهيار معنوي ....
                          وشرح حدوث الاكشن عند تداخل الكولجن التصادم

شباب اقراو جيدا مايقدم حتئ نتشجع للعطاء واعتذر من كل قلبي ان كنت احرجتك بكلامي
                          فانت عضو محترف ولك وزنك بالمنتدئ ونعتز بزمالتك ونتعلم منك
                          منور حبيبي المناهل مرة اخري هو اكيد أي كلون ميقصدش وخصوصا لاني لسة مخلصتش التصادم ههههههههه مفاجأة صح وان شاء الله هتلاقوا حاجات كتير في الدروس القادمة وخصوصا ان لسة في حيل في التصادم مشروحة في اول درس من الدي في دي التاني و ان شاء الله هتحل أي مشكلة تقابلكم في التصادم

ممكن أكون طولت في الدروس ولكني بحاول احل كل مشكلة قابلتني علشان الناس تشتغل علي الانجن وهي مرتاحة

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

بارك الله فيك أخي donjwan88 على هذه الدروس القيمة ونسأل الله أن يجعلها في ميزان حسناتك
                            وبالتوفيق للجميع
                            اللهم كن لإخواننا المسلمين في بورما وفي سوريا والعراق وفي كل مكان معينا وانصرهم على عدوك وعدوهم

قوي اعصابك هههه الموضوع ما يستاهل
                              هههههههههههههه الله يسعدك

-----////-------///
                              اليوم قررت اتعمق بالموضوع وتابعت الدروس البرمجه للمحرك
                              ولقيت انه البرمجه لا تغنيك عن استخدام اللوجك واقصد بالتحديد
                              استخدام sensor و استخدام Actuator
                              البرمجه كانت اسهل في رايي وخصوصا عند وضع شروط if statement
                              انشاله اتحمس بيوم واطبق شي بالمحرك البلندر خصوصا انه قليل بالقسم الي يعملون بمحرك بالبلندر

يعمل...
                              X