Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

السلام عليكم شباب مايا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة معمر . مشاهدة المشاركة
    هل فكرت بـ كرت amd r9 290x الجديدة ! سحقت كثير من كروت nvidia من حيث السرعه والقوه وكذالك السعر
    اخ معمر شكرا ليك ولكن الكارتة دى محتمل انها تكون مش متواجدة فى الاسواق بصورة سهلة والله تعالى اعلم لسة معرفش ولكن ايه راى حضرتك هل جربتها مع مايا انا عاوز جواب نهائى علشان غدا بعون الله اجيب كارتة كويسة وخصوصا انى هزود فى الرامات انا عندى 4 جيجا هخليهم 8 للاسف البروسيسور amd هو معدل بمعنى ان الاول كان البروسيسور ده فيه مشكلة انه بيسخن بسرعة وممكن يتخرب بسهولة من سخونيته ويخرب معاه المازر بورد ولكن الحقيقة انا شغال معايا بقاله معايا من 2010 وهو شغال بحالة جيدة جدا وتقريبا مشغل الجهاز 24 ساعة

انا مجرب كروت amd مع المايا وبرامح ثري دي اخرئ وشغاله بشكل ممتاز حتئ مع الالعاب ..
      بالنسبه للكرت amd r9 290x لم اجربها بعد . واتمنئ ان تكون معي .. لكن عليك التأكد ان كان الكرت متوافق مع المذربورد بتاعك ! لان حجمه كبير !
      Game Designer

دى امكانيات جهازى للاسف هى دى امكانياته اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	untitled.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	100.4 كيلوبايت 
الهوية:	3287525

شكرا علي المواصفات

المازر عندك ddr2 !! و معظم الرامات في السوق ddr3 حتحل الموضوع ازاي ؟ الرامات ال ddr2 دلوقتي غالية و مش حلوة ياريت لو تقدر تلاقي منها kingston

بالنسبة للجهاز مواصفاته حلوة عادي ماعادا الرامات قليلة.

انصحك تشتري ال9500 بس قبل اي شئ دور علي الرامات الاول ممكن تجيب اتنين 2 جيجا يبقي عندك 6 رامات و لازم لازم تنزل ويندوز 7 64 بت

وقبل اي شئ صلي استخارة

انت من مصر ؟

المشاركة الأصلية بواسطة outofend مشاهدة المشاركة
            شكرا علي المواصفات

المازر عندك ddr2 !! و معظم الرامات في السوق ddr3 حتحل الموضوع ازاي ؟ الرامات ال ddr2 دلوقتي غالية و مش حلوة ياريت لو تقدر تلاقي منها kingston

بالنسبة للجهاز مواصفاته حلوة عادي ماعادا الرامات قليلة.

انصحك تشتري ال9500 بس قبل اي شئ دور علي الرامات الاول ممكن تجيب اتنين 2 جيجا يبقي عندك 6 رامات و لازم لازم تنزل ويندوز 7 64 بت

وقبل اي شئ صلي استخارة

انت من مصر ؟
            استاذى الفاضل الرامات اللى عندى DDr 3 وليس ت 2 والدليل الموقع ده http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=3154#ov
            حاجة وعلبة الرامات مكتوب عليها انها ddr 3 والله انت شككتنى فى الرامات الرامات ddr 3 gds 2 والمازر بتشيل لحد باس 1800

اما بالنسبة للودنوز فانا عندى وندوز 7 64

مش ديه المازر؟

http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=3138#sp

اوه حرف T ناقص معلش , الحمد لله فعلا المازر بتشغل ddr3

شوف ال pc بتاع الرامات اللي عندك الاول و هات واحدة زيها او خليها علي جنب و هات kingston 8g hayperX pc 1600
                  ركز علي هايبر اكس
                  بأذن الله كل شئ حيشتغل كويس و شوف اللي يريحك
                  9500 رخيصة و كويسة
                  560 ti غالية شوية
                  580 3 جيجا : غالية جدا بالنسبة للتحديث سريع

المهم أتاكد من المروحة انها شغالة كويس و حاول تنظف الجهاز بالبلاور من التراب و لو تقدر تركب مروحة شفط هواء للخارج عشان الحرارة لكن دلوقتي الجور بارد و مش محتاج مرواح اضافية ركز علي مروحة البروسيسور.

لا للاسف لا اللى انا بعتلك اللينك بتعها ركز شوية هتلاقى فى الصورة بتاعتى حاجة انت نسيت تكتبها فى الكتابة بتاعتك وانت بتبحث عنها
                    انت نسيت
                    ma785gt هى كدة صح حضرتك عملتها ma785g ده الفرق لو ركزت فى الصورة هتلاقى اللى انا بعتهالك صح ومقارنة بين الصورة بتاعتك وبتاعتى طلع اللينك بتاعى هى دى فعلا شكل المازر اللى عندى انا عاوز افهم بقى لو هى كدة هل انهون افضل كارت فيجا ليها

اي كارت ممكن يشتغل عليها عادي المهم انت عاوز تتدفع مبلغ بسيط و لا تتدفع مبلغ كبير علي حسب احتياجك انا معرفش ايه طبيعة عملك.

اي كارت ممكن يشتغل عليها عادي المهم انت عاوز تتدفع مبلغ بسيط و لا تتدفع مبلغ كبير علي حسب احتياجك انا معرفش ايه طبيعة عملك.
                        والله يعنى انا مش عارف اقولكم ايه شكرا على اهتمامكم جميعا وانا هدفع للاسف يعنى لو مثلا تمنها 1000 جنيه هشتريها بعون الله بس اهم حاجة تركب على المازر برود بتاعتى ويارب متتعداش ال 1000 جنيه وهجيب لحد 8 جيجا رامات وبس وربنا يسهل بالنسبة لطبيعة شغلى ادعيلى قول يارب وفقه لانى ما شاء الله يعنى اخدت بما فيه الكفاية

الله يوفقك و ييسر لك الحال و افكرك بصلاة الاستخارة

علي فكرة الفيجا 580 او 560 طبعا حتعدي الالف جنيه و زيادة ال 560TI عاملة حوالي 1600 مش متأكد المهم مشتريش تعالي بكرة قولي ايه الانواع اللي لاقيتها لل 560 ti عشان فيه اكتر من نوع لو حتجيب ال 9500 توكل علي الله عالطول هاتها.

فيجا 9500 xfx واحد جيجا = 400 او اقل ممكن 350 علي حسب سعرها دلوقتي (ركز علي ال XFX بس )
                          راما 8 جيجا هايبر اكس 1600 كينجستون = 635 جنيه قطعة واحدة علي بعضها مش 2 اربعة

المجموع الف جنيه

ولما ربنا يفتح عليك و مشاريعك تنجح ابقي هات 580 او حتي احسن منها و علي فكرة جهازك حلو مش محتاج تعديل للبوردة ولا المعالج كل ما تحتاجه ضبط الحرارة يعني اتأكذ ان المروحة شغالة كويس و لو تقدر تركب مروحة شفط تتطلع الهواء للخارج يكون افضل.

بعون الله انا كنت مخصص للفيجا بس الف جنيه بس قابلة للزيادة فى حالة انها فيجا محترمة فعليا وللعلم بالشىء الفيديو اللى انت ورتهولى بتاع الريندر ما شاء الله ولا قوة الا بالله بيبين اد ايه هى فيجا قوية وهشوف وهقولك بكرة ان شاء الله عملت ايه

http://uae.souq.com/ae-ar/hp-nvidia-...002-5395611/i/

HP NVIDIA QUADRO 600
                              سعره 300درهم مستعمل في موقع سوق كوم يوصلك للبيت مع امكانيه الدفع عند الاستلام
                              اعتقد سعره مناسب
                              بس مدري اذا متوافق مع جهازك

كرت الشاشه اذا كان ضعيف يسبب ثقل في التعامل مع المايا اذا كان المشروع كبير والرام بعد
                              اما المعالج يسرع الرندر

هذا موقع اذا حبيت تشتري جهاز مجمع لبرنامج المايا

http://www.titanuscomputers.com/Work...-Maya-s/90.htm

المشاركة الأصلية بواسطة AL@@RD مشاهدة المشاركة
                                http://uae.souq.com/ae-ar/hp-nvidia-...002-5395611/i/

HP NVIDIA QUADRO 600
                                سعره 300درهم مستعمل في موقع سوق كوم يوصلك للبيت مع امكانيه الدفع عند الاستلام
                                اعتقد سعره مناسب
                                بس مدري اذا متوافق مع جهازك

كرت الشاشه اذا كان ضعيف يسبب ثقل في التعامل مع المايا اذا كان المشروع كبير والرام بعد
                                اما المعالج يسرع الرندر

هذا موقع اذا حبيت تشتري جهاز مجمع لبرنامج المايا

http://www.titanuscomputers.com/Work...-Maya-s/90.htm
                                يعنى بصراحة كارتة قوية جدا طيب هو درهم ايه اماراتى ولا مغربى يعنى تساوى كام بالمصرى وهل بسال فى الموقع عن توافقيتها معاى ولا ايه ياه هى دى الكارتة اللى اجيبا وانا مطمن وبردو هصلى صلاة استخارة واشوف

يعمل...
                                X