Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال__ هل ان جميع بطاقات ال GeForce GTX تدعم خاصية GPU V-Ray RT ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال__ هل ان جميع بطاقات ال GeForce GTX تدعم خاصية GPU V-Ray RT ؟

الأخوة الكرام
    سلام عليكم
    اكتشفت "متأخرا جدا " أنه باستخدام الفيراي داخل برنامج 3DS Max يمكن عمل الريندر بدون الاعتماد على المعالج CPU وانه أصبح بالامكان استخدام البطاقة الرسومية (كارت الشاشة) بدلا عنه وهو مايسمى GPU ، ومع الفيراي تسمى V-Ray RT

وبعد قليل من البحث تبين لي ان أفضل البطاقات الرسومية لبرامج الكرافيكس والبرامج الثلاثية الابعاد هي:
    يطاقات QUADRO من شركة NVIDIA
    و بطاقات FIRE PRO من شركة ATI

ولان هذه البطاقات تعتبر غالية جدا بالنسبة لي... فكرت ان استخدم بدلا عنها البطاقات الخاصة بالالعاب وهي بطاقات ال GeForce GTX... والذي شجعني على ذلك اني وجدت في المنتدى الخاص بموقع Chaosgroup بعض المشاركات التي تتحدث عن هذا الموضوع، كان اهمها هذه المشاركة التي كانت الغاية منها عمل مقارنة بين النتائج لمعرفة اداء أنواع عديدة من البطاقات الرسومية، حيث تم رفع ملف معمول بالماكس والفيراي، وكل من رغب باختبار جهازه يقوم بتحميل الملف وعمل الريندر و يرفع النتيجة النهائية الى المنتدى مجددا مع اعطاء بيانات البطاقة الرسومية الخاصة به و زمن الريندر... طبعا بطاقات ال GeForce GTX كان لها تواجد كبير في هذه المقارنة وبنتائج طيبة ومشجعة .
    موضوع المشاركة
    http://www.chaosgroup.com/forums/vbu...=gpu+rendering

نتائج الريندر للمقارنة
    اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	gpu_chart.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	63.2 كيلوبايت 
الهوية:	3307504

الآن...
    سؤالي الى اصحاب الخبرة والتجربة:
    هل ان جميع بطاقات ال GeForce GTX تدعم خاصية GPU V-Ray RT وبجميع فئاتها...!!؟
    أم ان فئات معينة ومحددة هي فقط تدعم هذه الخاصية ولها مميزات معينة ؟

هذا بالنسبة للهاردوير...

اما بالنسبة للسوفت وير...
    هل هناك آلية معينة لتفعيل هذه الخاصية او برامج او تعريفات او Plugins ...؟

بانتظار نصائحكم حتى أقتني البطاقة الرسومية المناسبة.

لكم الشكر مقدما
    ودمتم لفعل الخيرات
    اللهم اغفر لأمي و أبي وارحمهما كما ربياني صغيرا

بسم الله و الحمد لله
    موضوع كرت الشاشة موضوع كبير

لكن اقول باختصار ان السلسلة nvidia GTX فيها خاصية كودا كور و كلما كانت اكبر يصبح الرندر اسرع

افضل كرت و انا شخصيا اقتنيته هو nvidia GTX 580 من خلال اطلاعي و تجربتي ..انه سريع جدااا في الرندر و خاصية التبريد فيه جيدة

و اقول بانه هنالك السلسلة الجديدة GTX 6xx هنالك تشكيات كثيرة منها من اشخاص جربوها

و ما يميز nvidia GTX انها تدعم و جيدة جداا مع الالعاب و في الرندر لاغلب برامج الجرافيك و المونتاج مثل جميع برامج autodesk و Adobe
    الحمد لله

كروت النيفيديا الجديدة تدعم الكودا 5XX و 6XX
      بالنسبة للرندر الموضوع يعتمد على عدد ال CUDA Cores كلما زاد عددها كلما كان الرندر اسرع ..الامر بتلك البساطة
      في التجارب بالاعلى في ناس موصلة كارتين و3 و 6 و 9 كروت sli .. جنون

لكن يجب ان تعرف الرندر gpu يحتاج ذاكرة كبيرة لكارت الشاشة لرندر مشاهد كبيرة لانه لا يعتمد على الرام حسب علمي
      ثانيا: الرندر gpu غير عملي حتى الان الا في تستات و real time feedback ليس لرندر نهائي او رندر انميشن كحل عملي حتى الان.
      لسه في مراحل تطور وشركات كتير شغالة على هذا الموضوع حتى بلندر في اكثر من محرك يعملون بال gpu وهم اقرب شئ لشئ عملي حتى الان.

المشاركة الأصلية بواسطة kartouch مشاهدة المشاركة
        بسم الله و الحمد لله
        موضوع كرت الشاشة موضوع كبير

لكن اقول باختصار ان السلسلة nvidia GTX فيها خاصية كودا كور و كلما كانت اكبر يصبح الرندر اسرع

افضل كرت و انا شخصيا اقتنيته هو nvidia GTX 580 من خلال اطلاعي و تجربتي ..انه سريع جدااا في الرندر و خاصية التبريد فيه جيدة

و اقول بانه هنالك السلسلة الجديدة GTX 6xx هنالك تشكيات كثيرة منها من اشخاص جربوها

و ما يميز nvidia GTX انها تدعم و جيدة جداا مع الالعاب و في الرندر لاغلب برامج الجرافيك و المونتاج مثل جميع برامج autodesk و Adobe
        شكرا لك أخي الكريم على اهتمامك بالرد والتوضيح
        بالنسبة للكارت nvidia GTX 580 وجدت مشاركة في موضوع اجنبي تقول انه الأفضل في الرندر ولكن في عيب واحد " أنه يسخن "
        الا أنه في نفس الوقت أسرع من ال nvidia GTX 670 بحوالي 10%... غريب فعلا

http://forums.cgarchitect.com/72367-...d-vray-rt.html

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
        كروت النيفيديا الجديدة تدعم الكودا 5XX و 6XX
        بالنسبة للرندر الموضوع يعتمد على عدد ال CUDA Cores كلما زاد عددها كلما كان الرندر اسرع ..الامر بتلك البساطة
        في التجارب بالاعلى في ناس موصلة كارتين و3 و 6 و 9 كروت sli .. جنون

لكن يجب ان تعرف الرندر gpu يحتاج ذاكرة كبيرة لكارت الشاشة لرندر مشاهد كبيرة لانه لا يعتمد على الرام حسب علمي
        ثانيا: الرندر gpu غير عملي حتى الان الا في تستات و real time feedback ليس لرندر نهائي او رندر انميشن كحل عملي حتى الان.
        لسه في مراحل تطور وشركات كتير شغالة على هذا الموضوع حتى بلندر في اكثر من محرك يعملون بال gpu وهم اقرب شئ لشئ عملي حتى الان.
        شكرا لك أخي الكريم على الشرح والتوضيح...

ولكل من يهتم بموضوع GPU V-Ray RT Rendering (بمن فيهم أنا طبعا)
        وجدت المواضيع التالية قبل قليل على موقع Spot3D

2 - V-Ray RT, CPU vs GPU comparisons
        http://www.spot3d.com/vray/images/stuff/rt_gpu/
        أرجو الله ان أجد كل الاجابات للأستفسارات التي تدور في بالي

وهذه أيضا فيها الخصائص المدعومة

انا هجيبلك من الاخر علشان تجرب ترندر بكارت الشاشة مستريح وتكون فعلا احسن من cpu لازم يكون معاك كارتين علي الاقل يكونوا محترمين زي 580gtx وهو 512 كودا وهو احسن من 680gtx بفارق 5-15 في المية
            الجديد بقي في كرت نزلتة نفيديا احسن من اي كارت تاني وهو nvidia geforce titan
            الكارت ده 6 جيجا و 2688 كودا وده اسرع من 580 من مرتين الي 3 مرات في الريندر بس هيبقي غالي ممكن ينزل في مصر ب 7000
            واذا هتجيب كارت لااااااااااااااااااازم تكون رماته عالية
            جرب برنامج arion render او octane render احسن من الفيراي بكتير ومن iray
            وبرنامج arion render داعم كل الخصائص وكامل انصحك به

المشاركة الأصلية بواسطة shiref مشاهدة المشاركة
              انا هجيبلك من الاخر
              علشان تجرب ترندر بكارت الشاشة مستريح وتكون فعلا احسن من cpu لازم يكون معاك كارتين علي الاقل يكونوا محترمين زي 580gtx وهو 512 كودا وهو احسن من 680gtx بفارق 5-15 في المية

الجديد بقي في كرت نزلتة نفيديا احسن من اي كارت تاني وهو nvidia geforce titan
              الكارت ده 6 جيجا و 2688 كودا وده اسرع من 580 من مرتين الي 3 مرات في الريندر بس هيبقي غالي ممكن ينزل في مصر ب 7000
              واذا هتجيب كارت لااااااااااااااااااازم تكون رماته عالية
              جرب برنامج arion render او octane render احسن من الفيراي بكتير ومن iray
              وبرنامج arion render داعم كل الخصائص وكامل انصحك به
              حبيب قلبي شريف... كمل معروفك للاخير معايه
              اولا___ انا اشكرك على اهتمامك بالرد والنصيحة.
              ثانيا __ بخصوص برنامج arion render اللي نصحتني بيه... عندي كم سؤال لو سمحت

--- هل هو plug in يركب داخل برنامج الماكس مثل الفيراي، أم انه برنامج مستقل...!!؟
              --- اذا كان برنامج مستقل... فهل هو برنامج ثري دي مثل الماكس والمايا...؟ ام انه برنامج خاص للريندر...؟
              --- اذا كان مختص بالريندر، فهل يتعامل مع ملفات الماكس (لأن بصراحة انا شغلي كله بالماكس)...؟
              أم انه ممكن يتعامل مع فورمات اخرى مثل obj و 3ds
              --- هل العمل داخله سهل وبسيط أم انه معقد مثل الفيري (اللي تعايشت معه مدة طويله)...؟
              --- هل حضرتك اشتغلت عليه وجربته (خصوصا موضوع الريندر بال GPU)...؟
              أقصد هل يعطي نتائج ممتازة من ناحية الجودة للصورة كمافي الفيراي؟
              --- وهل هو سريع فعلا؟
              في الحقيقة وقبل ان ابدا بالبحث عن البرنامج وبذل وقت وجهد لاتقان العمل فيه... أنا محتاج اعرف الاجابات عن أسئلتي حتى اتخذ قراري بترك الفيري ...

فاذا كان عندك الوقت ياعزيزي للاجابة على اسئلتي... فياريت...
              واذا لا... فعلى الاقل احتاج بعض الروابط التي توضح استخدام Arion لل GPU مع الماكس في الرندر النهائي...

وانا شاكر لك مجددا تفضلك بالنصيحة

ودمتم لفعل الخير
              التعديل الأخير تم بواسطة أبو سعود; 11 / 03 / 2013, 01:51 PM. سبب آخر: خطأ املائي

2 - V-Ray RT, CPU vs GPU comparisons
                http://www.spot3d.com/vray/images/stuff/rt_gpu/
                محركات الفيراي Rt , iray وغيرها لما هتقارن بينها وبين البروسيسور رندر لنفس المحركات هتلاقي فرق ضخم طبعا... لماذا؟
                لكي تفهم الالية البروسيسور به 4 انوية و 8 ثريد يعني بيشتغل 8 عمليات معالجة متوازية وفي وقت واحد
                الكودا كور الموجود باقل كارت يكون في حدود 200 الى 400 كودا كور .. او ميكرو ستيم .. يعني 400 عملية معالجة في وقت واحد
                فطبيعي اي كارت شاشة يكسب .

لكن برده حتى الان غير عملي في الانيميشن خصوصا كل الموجود تجارب ومكلفة .
                المستقبل للرندر gpu والفيوبورت رندر لكن ليس الان .

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
                  لكي تفهم الالية البروسيسور به 4 انوية و 8 ثريد يعني بيشتغل 8 عمليات معالجة متوازية وفي وقت واحد
                  الكودا كور الموجود باقل كارت يكون في حدود 200 الى 400 كودا كور .. او ميكرو ستيم .. يعني 400 عملية معالجة في وقت واحد
                  فطبيعي اي كارت شاشة يكسب .
                  اولا : شكرا لك اخي الكريم على المرور والتوضيح
                  ثانيا: بخصوص الكودر كور... وجدت في اكثر من مشاركة وفي مواقع عديدة...
                  أنه يفضل استخدام كارت الشاشة GTX 580 3GB وهو يحوي كودا كور بعدد 512
                  على كروت الشاشة GTX 670 2GB و GTX 680 2GB وهي تحوي كودا كور 1344
                  رغم ان ال GTX 580 3GB في السعر أغلى او مقارب للكارتين الحديثين...

أعتقد ان لحجم الرام تأثير كبير أيضا... أقصد انه ربما (والله اعلم ) ان عدد الكودر كور ليس هو المعيار الوحيد في السرعة...
                  في احدى المشاركات وفي موقع اجنبي... وجدت من يقول ان سبب تفضيل الاول على الاخريين هو ال (DRIVER) الخاصة بالكارت اضافة الى قيمة الرام وهي 3GB...
                  بالنسبة لي (شيء غير مفهوم)
                  فهل يعقل ان الشركة المصنعة تقدم منتجات حديثة بأسعار عالية لكن ال (DRIVER) الخاصة بها غير جيدة...!!؟

مش السرعة ... العملية كما فهمتها وشرحتها في مشاركة سابقة
                    كل المشهد -بالتكتشر تقريبا- يحمل على ميموري الكارت وليس الرام وبالتالي فميموري الكارت مهم ..في حالات كثيرة اذا كان عندك مشهد كبير على كارت 1 جيجا مش هيرندر اصلا ..انا عندي كارت gtx 560 ti ومستخدمتش ال gpu رندر كتير الا في تجارب او اكيتف شيد وسعات مبيرندرش في مشاهد كبيرة .. هي دي اهمية الميموري الزيادة لكن لا علاقة له بالسرعة العلاقة في تحميل المشهد من عدمه .

لكن اكيد تردد الكارت وسرعته بتفرق وجيل الكارت والموديل حتى لو تساوى عدد الكودا كور والميموري

الدرايفر واحد لكل كروت نيفيديا للالعاب انت بتحمل الدريفر الحديث ويتعرف على نوع الكارت اوتوماتيك ..لكن احيانا ممكن دريفر قديم يشتغل معاك افضل من دريفر جديد في ديرفر في عيوب بمعنى اصح.
                    حتى في ناس بتؤكد ان الفرق الرئيسي بين كروت الكوادرو وكروت الالعاب هي بالدريفر اكثر شئ.

ثانيا: بخصوص الكودر كور... وجدت في اكثر من مشاركة وفي مواقع عديدة...
                    أنه يفضل استخدام كارت الشاشة GTX 580 3GB وهو يحوي كودا كور بعدد 512
                    على كروت الشاشة GTX 670 2GB و GTX 680 2GB وهي تحوي كودا كور 1344
                    رغم ان ال GTX 580 3GB في السعر أغلى او مقارب للكارتين الحديثين...
                    ممكن كاتبين كده للسبب الذي ذكرته -كبر حجم المشهد- لازم يكون في ريفيوهات زي دي تشوف تجارب حقيقية .
                    http://www.maxforums.net/attachment....8&d=1362812086

لاحظ ان كارتين او ثلاثة يعني انت محتاج باور سبلاي اكبر يعني محتاج بورده اكبر يعني محتاج كيسة اكبر وتهويتها ممتازة ..تكلفة كبيرة كفاية الباور سبلاي ال 1000 وات او 850 بس.
                      هات كرت واحد جيد جرب الدنيا ولو لقيت ال gpu رندر مجدي بالنسبة لك زود كمان كارت وغير الباور سبلاي لاعلى

arion render
                        ليه بلجن داخل الماكس وليه برنامج منفصل يعني الي يريحك اختاره
                        البرنامج داعم max - rhino كبلجن اما لو منفصل فيدعم برامج كثيرة
                        العمل به داخل الماكس سهل جداااااااااااااااااااااااا
                        انا اشتغلت كتير علي البرنامج بس المشكلة مش معايا كارت جامد علشان ارندر كتير بيه
                        البرنامج سريع جدا بس لو معاك كرت محترم
                        اما الصور انا مش هتكلم هسيبك تتفرج
                        http://www.randomcontrol.com/gallery

المشاركة الأصلية بواسطة shiref مشاهدة المشاركة
                          arion render
                          ليه بلجن داخل الماكس وليه برنامج منفصل يعني الي يريحك اختاره
                          البرنامج داعم max - rhino كبلجن اما لو منفصل فيدعم برامج كثيرة
                          العمل به داخل الماكس سهل جداااااااااااااااااااااااا
                          انا اشتغلت كتير علي البرنامج بس المشكلة مش معايا كارت جامد علشان ارندر كتير بيه
                          البرنامج سريع جدا بس لو معاك كرت محترم
                          اما الصور انا مش هتكلم هسيبك تتفرج
                          http://www.randomcontrol.com/gallery
                          أهلا بيك يا أخ Shiref
                          هل تعلم اني من ساعة ما قرات مشاركتك ونصيحتك بخصوص استخدام Arion ماشفتش راحة...!!؟
                          يوم كامل تقريبا قضيته داخل الموقع الخاص ب Arion
                          حملت كل فيديوات Maxlive وهو ال plugin الخاص بتشغيل Arion داخل الماكس ... مثل ما تفضلت حضرتك
                          شفت اغلب صفخات الموقع... فعلا هو "مصير" جامد...
                          بالنسبة للبرنامج المستقل، أتصور انه يحتاج لجهد ليس بالقليل
                          اما Maxlive plugin... لم اجربه لان جهازي الحالي ضعيف جدا... وحتى أجربه لازم اجهز الكومبيوتر الجديد...

وبما انك قلت ان العمل به داخل الماكس سهل جداااااااا... فهذا شيء مشجع
                          ولهذا سأطلب منك أي روابط فيها tutorials حتى لو اجنبية... حتى تختصر علي الجهد...لان الفيديوات التي في الموقع بسيطة جدا لا تصلح ان تكون عونا للانطلاق...

في واحدة من صفحات الموقع (وبصراحة اعجبتني كثيرا) وضعوا جدولا كاملا بانواع كروت الشاشة الداعمة للعمل بال Arion
                          http://www.randomcontrol.com/compatibility

أخيراً وليس آخراً
                          عندي استفسارين بخصوص كروت الشاشة
                          الاستفسار الأول...
                          برأيك وحسب تجربتك مع البرنامج... هل استخدام كارت واحد سيكون كافيا مثل GTX 580 3GB أو GTX 670 4GB؟
                          أم انه لا بد من البداية استخدام كارتين؟ بصراحة ... حاليا لا استطيع شراء اكثر من كارت واحد...

الاستفسار الثاني....
                          لو اني قمت حاليا بتركيب اي نوع كارت شاشة ولنقل GTX 580 3GB... وبعد مدة حبيت أضيف كارت آخر، فهل لابد ان يكون الكارت الجديد من نفس الفئة ؟ ام أنه ممكن اركب كارت أقوى و ارقى مثل كارت GeForce Titan أو كارت Tesla...!!!؟
                          كذلك في موضوع شاغل بالي وهو موضوع ال SLI ... هلا لابد من استخدامها في حال تركيب كارتين؟

ألف شكر ليك... وبانتظار ردك لو سمحت...

خليك في 580
                            انصحك بالابتعاد عن كروت 600 كلها ضعيفة في الريندر
                            بالنسبة لل arion render - octane render بيشوفو كروت الشاشة من غير sli بمعنى لو انت ركبت 580 وهو الكارت الاساسي ومتعرف عندك
                            وبعد كده ركبت ال 680 مثلا البرنامج بيشوف ال 680 من غير متركب ال sli
                            ومرة اخري ابتعد عن سلسله 600 لانها ضعيفة في الريندر
                            بالنسبة للدروس مفيش لية دروس غير الي في الموقع وكام درس في اليوتيوب
                            لانه مش محتاج دروس انت جربه بس وانت هتشوف
                            البرنامج مالهوش اعدادات للريندر كتيرة زي الفي راي
                            علي فكرة ال maxlive بيعمل تحويل لملفات الفي راي الي اريون تلقائي
                            يعني كل ملفات evermotion لما بتتفتح بتتحول من في راي الي اريون تلقائي

شكرا لكم على هذه الافادات .
                              لكن ما هى الكروت الافضل والمتاحه من ati لمن يستخدم amd ؟
                              MAHMOUD.MAX

يعمل...
                              X