Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عمل عملاق وخرافي 2013

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• عمل عملاق وخرافي 2013

اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	بسم الله.gif 
مشاهدات:	1 
الحجم:	11.6 كيلوبايت 
الهوية:	3298868

تحية طيبة لكم أعزائي وأحبابي الأعضاء

فقط أحببت أن أرى رأيكم حول العمل العربي المصري العملاق

ألف ليلة وليلة

عمل بحق جميل جدا

والذي يميزه البراعة في إستخدام تقنية 3D

أدعكم أحبائي لرؤية البرمو

شاهده كاملا

بحق عمل إشكد مدح قول عليه

القشعريره جتني من براعة العمل

تحياتي لكم

الملفات المرفقة

عمل جميل جدا ..

اتمنى ان يكون العمل بقوة الرييل ..

رغم ان الفكرة مقتبسه من فيلم امريكي ( مع الاسف سبقونا ) .. إلا ان الخطوة كانت لازم تتنفذ ..

بانتظار العمل النهائي ..
    حكمة هندية
    من أراد النجاح في هذا العالم
    عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
    النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة

WWW.3AIN.TV

احسنتم عزيزي بونواف وإنشاء الله هذه بداية التطور والإنتقال للعالميه

خطوة جميلة .. مع ان الكثير من الشوتس واضح فيها الميزانية المنخفضة وانها متشلفقة.. عدا عن انه كثير من الشوتس منسوخة من افلام اجنبية ...

بالنسبه لموضوع الميزانية وموضوع الجوده: ميزانيه الفيلم الأجنبي من النوعيه دي بتكون مئات ملايين الدولارات - يعني فيلم مدته ساعتين مثلا - العمل المصري ده مش فيلم ده مسلسل!! يعني حيتخطي 20 ساعه مثلا - فهل معنى كده ان تتحطله ميزانيه مليارات؟!!! طبعا لأ - وبالتالي علشان تكون الميزانيه مقبوله لازم حيكون فيه بعض التضحيات بالجوده.
          أنا شايف إنه قرار خطأ إنه يبأه مسلسل ده حيسبب مشاكل انتاجيه طبعا واحتمال ميشوفش النور - كان كفايه يبأه فيلم ساعتين بأعلى جوده ويكون بعده لغات.

بالنسبه لموضوع انها أفكار مقتبسة من أفلام أمريكيه - لاتنسى أن هذه القصص أصلها عربي في الأساس (شهريار - علي بابا - سندباد - .. الخ) - وبعضها أفكار يونانيه وإغريقيه مثل الميدوسا - لكن طبعا يفضل تقديمها برؤيه جديده - وده نحكم عليه بعد اكتمال العمل ومشاهدته.

وأيا كان النقد - فهو عمل جبار ومستوى عالمي نفخر به .
          * سبحان الله وبحمده - سبحان الله العظيم *

the video has been removed by the user.
            yareet 7ad yenazelo tany !!!!!!!!!11

اروما ياشباب اعلنو ان الاعلان ده تم سرقته وعرضه علي النت بدون الرجوع لهم ..!! وبيطلبو من الجميع التوقف عن نشره ...!!
              لذلك تم حذفه ..!!

رايي ..!! ونقدي علي العمل ده ..!!
              في الاول ... انا سعدت جدا جدا لما شفت البرومو ده ... ((كمجمل العمل)) انه عمل اول مرة يتم تنفيذ عمل بكم الجرافيكس دي في مصر وبالشكل ده كمان ..!! انا عاجبني جدا جدا جدا جدا الميندوزا ...!! حلوه جدا ... موديل انيميشن رندر كومبوزيت ..!! هايله بجد ... برافو سعودي ووائل

الموود العام لاطيف جدا جدا طبعا ... بشكل عام الكلام عجبني ..

بس تعليقي ونقدي للعمل يتلخص في 3 نقاط ..!!
              1) فيه مشاهد سيئه جدا مش قادر اصدق انهم عرضينها في وسط الشغل ..!! واخطاء واضحه جدا ..!!
              المفروض لو انا ببحث عن الجوده العالميه اركز اوي اوي اوي علي التفاصيل الصغيرة ... والاخطاء اللي ممكن المشاهد العادي او متخصصين في المجال يشوفوها ... واصلحها ..!! ماعرضهاش كده ..!!

2) انا مش حاسس ان اروما بعد 10 سينين عمل انها عملت عصارة خبرتها في العمل ده ..!! بل بالعكس ...!!! انا حاسس انهم بيعيدو نفس الشغل الي عملوه في اعمال قديمه جدا بالحرف ..!!! copy .... paste ...!!!

لما سمعت عن الفيلم (او المسلسل) ده ...!!! تخيلت ان اروما هاتعمله صدمه ...!! لان اروما بتاريخها ... وبالفنانين العاميلين فيها علي قدرة للوصول لمستوي عالي جدا ..!! فاللي ماعجبنيش انهم لم يقدمو جديد في العمل ... وكررو مشاهد نفذوها بنفس التكنيك ... بنفس الانيميشن ...

وتحديدا 90% من مشاهد المجاميع ... عملوها ((بالافترافيكت)) ماخوذه بالحرفففففففف بحركة الكاميرا ... بالزاوية ... بكل تفصيله من "اعلان كاس الامم الافريقية تقريبا" ...!! يعني دلوقتي كل الناس بتسعي للدخول في مجال ال crowed simulation ماسيف ... وبلاجنز كتيرة اخري للزكاء الصناعي A.i ..!! فامش منطقي ان اعتمادك علي التنفيذ علي تقنية استخدمتها سنة 2007 في عام 2011 بنفس التكنيك بدون مجاراة المجال الان ..!!

في مشهد او اتنين تقريبا معمولين ب crowed simulator بس مجرد بريفيو ... مش شايفهم فاينل ..!! وكمان مش معتمد عليهم في البرمو ... هو بيستعرض اكتر الحل السهل القديم ...!!

3) اخراج سيء للمشاهد ...!! المشاهد مقسمه الي 3 انواع قطعات ... still .... zoom out .... zoom in بس ..!! مافيش low angel ...!! مافيش زواية ازكي شوية ؟؟؟ مافيش حركات كاميرا وقطعات قوية ..!!
              وهناك مشاهد بالترتيب ورا بعض (closeup ,,,, mid shot .... long shot) ورا بعض .... !!

انا عارف ومتاكد من ان الشباب العاملين في اروما ... امكانيتهم اعلي بمراحل من اللي طالع في البرومو ده ... بس الاخطاء دي راجعه لسوء تخطيط وادارة المشروع وكواليتي كونترول

بس بشكل عام ... البرومو جيد ...
              هذا رايي الشخصي ... قد يوافقني البعض .. وقد يعترض ..!! والاختلاف في الراي لا يفسد للود قضية
              Hazem M. Sabry
              VFX Artist
              MBC Creative Service
              ===========
              www.hmsabryworks.com
              Voxel Works - My Tutorials Page

ما شاء الله عليك اخي حازم .. تفصيل دقيق و عملي ..

انا من رأي انهم استعجلو بتسريب البريمو .. اعتقد لهم اسبابهم .. و هم وحدهم يعرفوها ..

و لو عاوز اجزم لقلت انهم يبحثون عن ممولين .. الله اعلم

عموما .. برأيك اخي حازم على من تقع هذه الاخطاء التي فندتها ..؟! ...

المخرج .. او المنتج .. او الانميتر .. او المونتير .. ؟ .. من يتحمل هذا الخطأ ..

و واضح لو كنت انت المخرج لتفاديت هذه الاخطاء ....

سؤال ثاني : .. هل تستطيع اخراج مثل هذا العمل لو عرض عليك ؟ ..

و شكرا لك على اعطائك لنا من وقتك لشرح هذه التفصيل ..

بدون مبالغه او مجامله .. انت مدرسه .. و لازم نشوف لك اعمال عالميه اكثر ..
                حكمة هندية

WWW.3AIN.TV

المشاركة الأصلية بواسطة بونواف مشاهدة المشاركة
                  ما شاء الله عليك اخي حازم .. تفصيل دقيق و عملي ..

انا من رأي انهم استعجلو بتسريب البريمو .. اعتقد لهم اسبابهم .. و هم وحدهم يعرفوها ..

و لو عاوز اجزم لقلت انهم يبحثون عن ممولين .. الله اعلم

عموما .. برأيك اخي حازم على من تقع هذه الاخطاء التي فندتها ..؟! ...

المخرج .. او المنتج .. او الانميتر .. او المونتير .. ؟ .. من يتحمل هذا الخطأ ..

و واضح لو كنت انت المخرج لتفاديت هذه الاخطاء ....

سؤال ثاني : .. هل تستطيع اخراج مثل هذا العمل لو عرض عليك ؟ ..

و شكرا لك على اعطائك لنا من وقتك لشرح هذه التفصيل ..

بدون مبالغه او مجامله .. انت مدرسه .. و لازم نشوف لك اعمال عالميه اكثر ..
                  شوف ياصديقي ...
                  الخطأ ... خطا المخرج ... لانه هو الكواليتي كونترول ... يعني هو اللي بيحدد اذا كان المشهد تمام لرؤيته الاخراجيه او جودة تنفيذ المشهد متناسبة مع الجوده اللي بيسعي للوصول لها ...!!
                  يعني عمرك شفت مشهد من افلام بيكسار فيها مشهد مش علي نفس مستوي بقيت الفيلم ...؟؟ اكيد لا ...!!! لازم كل الفيلم نفس الجوده والمستوي ..!!

اكيد طبعا في فرق كبير مابين بيكسار واروما ... كلنا عارفين كده ..!! بس انا اقصد المبدا ...!!
                  ان المخرج محدد كواليتي معينه يطلع بيها الفيلم ... ماينفعش يبقي في مشاهد طالعه علي نفس المستوي واخري اقل من المستوي واخري دون المستوي ..!!!!!!!!!!

شوف ..
                  بالنسبة لو اي حد فعلا عاوز يسعي وراء الوصول لاعلي مستوي ... والاقتراب من الغرب عليه بالتي::
                  - اعطاء فرصه لعمل research and development يعني بحث وتطوير تقنيات و مؤثرات معينه تكون تحدي في العمل نفسه ... حتي يصبح الفيلم طفرة ... ويبقي بيقدم جديد ..!! وليس تكرار ومجرد اعادة امكانياتك القديمة ...!!!

- اعطاء الفرصه الكافيه لتنفيذ المشاهد ... ووقت كافي لتطوير مستوي الشغل

- عمل اجتماع دوري بين اعضاء الفريق لمناقشة مستوي المشاهد اللي في طور التنفيذ ... وفتح باب المناقشات وابداء الاراء .. لان ببساطه ممكن واحد محرك شخصيات يري خطا في حركة انفجار او داينامكس سيميوليشان ... وبتاع الافيكتس ماخدش باله من الاحساس ده سواء السرعه ... احساس الوزن ... وده لان محرك الشخصيات ممتلك حس بالحركه افضل منه ...!! يبقي لما تاخد برايه انت كده بتطور مستوي الشغل ...!!
                  وخاصتا ان ممكن فنانين يشوفو اخطاء المخرج نفسه مايشفهاش ... بس مؤثرة في الجوده العامه ...!!

وده طبعا غير :
                  - معاملة العاملين انهم ((فنانين)) وليسو حرافيين ..!! وصنايعيه ...!!!

- اهمية ان الفنان يجب ان يُعطَي الحق في ان يعمل وهو مستقر ... عدد ساعات ادامية ...!! عشان يستطيع انه يعطي الشغل حقه ويدي الشغل اخر ما عنده من امكانيات ...!!

الخ الخ ... والكلام اللي كلنا حافظينه عن حقوق الفنانين المهدرة ...!! اللي لو حقا وصدقا اخذها الفنان هايبقي بيستميت وبيعطي كل ماعنده من موهبه وخبرة لرفع مستوي الشركه ...!!

بالنسبه لسؤالك اذا كان امكني القيام اخراج بعمل مثل ده ..!!
                  انا شخصي تقني جدااااااا ...!! ممكن اكون بقدر ادير مشروعات ... بس اخراج ده محتاجه حد يكون دارس اخراج وفاهم كويس جدا عشان تحقق الوصول لفيلم ناجح ...!! الموضوع ليس بالشطاره ..!! انما الدراسه ...!! وهو ده الفرق الحقيقي مابينا وبين الغرب ..!!

وجزاك الله كل خير علي الكلام الكبير ده ...
                  ياصديقي والله الواحد بيعمل كل طاقته انه يحاول يصل او حتي يقترب من المستوي العالمي ...!! بس المشكله ان الموضوع مش فردي ...!! لازم كل اللي في المجال يعملو كل طاقتهم في تصحيح مسار المجال .... من العشوائيه في الاداء ...!! الي مطاردة المستوي العالمي ...!!

وعشنا كده موضوع المهرجان كان هدفنا اننا ناخد خطوة صحيحه في الاتجاه ده ... اننا نعمل حاجه ترفع من مستوي المجال ... وتصحح الاوضاع ... وتساعد المبتدئين ... وتبني جسر من الخبرات مابين المبتدئين والمحترفين بانتقال الخبرات عشان نرفع المجال سوا ..!!

والله الموفق والمعين
                  Hazem M. Sabry
                  VFX Artist
                  MBC Creative Service
                  ===========
                  www.hmsabryworks.com
                  Voxel Works - My Tutorials Page

تسلم عزيزي حازم .. كلام جميل

الله يجزيكم خير

كلنا تطلعات الى الافضل و العمل المشرف للعرب و المسلمين .. ولكن !!!

1- العمل الجيد بحاجه لمصروفات باهضه .. هل لدى العرب مال كافي لتغطية هذه المصروفات ..؟ .... اكيد نعم

لا يوجد اغنى من دول الخليج .. و هي دول عربية ..

2- هل يوجد موارد بشرية ذو خبرات تستطيع تنفيذ هذا النوع من العمل ..؟ .... اكيد نعم

مثال : شركة اروما .. و الذين يشتغلون هناك لديهم مجهودات و خبرات جباره ...

و على الصعيد الفردي : يوجد حضرتك اخي حازم (اعمالك خير دليل) .. و اخونا محمد رمضان (المبدع) ..
                    و هناك الكثير الذين ينتظرون هذه الفرصه ..

(((((((((((((( اذا .. الميزانية متوفره .. و الكوادر البشرية متوفره .. )))))))))))))))))))))))))))))

اين المشكله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

براي ................ (((((((((((((((((( ينقصنا عقول متفتحه ))))))))))))))))))))))))))))

عقول لا تطلق على هذا النوع من الاعمال بانها مضيعة وقت و لا تنفع ...

والله مستعان
                    حكمة هندية

WWW.3AIN.TV

الله عليك يامشرفنا الغالي بصراحة أنا أقف أمام أستاد ومدرسة ... لاحرمنا الله منكم ومن علمكم نحن بحاجه إلى أمثالك مشرفنا العزيز حقيقة أنا فخور بوجود أمثالكم ممن يملكون إلمام و إدراك في هذا المجال وبوجود الإخوان الأعضاء المبدعين سيصبح الحلم حقيقة الله يوفقكم ويسدد خطاكم
                      موفقين لكل خير

يعمل...
                      X