Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مناقشة في طرق المودلنج

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مناقشة في طرق المودلنج

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عاوزين نخوض نقاش في طرق المودلنج التي يستخدها البعض وانشوف افضل الطرق ايه

يعني مثلا انا عن نفسي كنت باصمم الوجة بالاسفير الاول وبعدين لقيت طرقة افضل وهي الكيوب وبعد لما تعمقت شويا اصبح التصميم عن طريق البلان هو افضل ما عندي وحاليا بفكر في التصميم عن طريق الكرفات

المهم عاوزين كل واحد يتناقش في طريقتة وازاي بيستخدمها وليه بيستخدمها عاوزين نستفيد من تجارب بعض

يا شباب النقاش دة لازم يكون عملي

وارجو من الناس ان يشاركوا مش مجرد ردود للشكر

منتظركم

وربنا يوفقنا جميعا
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

والله يا محمد أنا جربت المودلنج عن طريق الكيوب ولقيته جباااااااااااااااااار ..

بس الي فعلا أقوى منه ملقتش إلى الآن هو المودلنج بالبلان واكسترود للإيدج ..

لإنه بيدبك حرية كبيرة في التشكيل وعمل التفاصيل بشكل سهل ومريح بعكس الكيوب ..

الي ممكن يكون محتاج احترافية اكتر ..

المودلنج عن طريق الكيرفات مش سهل لإن مطلوب منك تنتبه إن الكيرفات

لازم تكون مسنابة على بعضها عشان تعرف تستخدم بايريل من غير مشاكل ..

وبعد كده مطلوب تعمل attach للجيومتريز الي طلعت عندك بس بدون ما الشكل ما يخرب منك

وده مش سهل .. عشان كده انا مش بستخدم المودلنج عن طريق الكيرفات لإن محتاج احترافية عالية جدا ..

اسهل وافضل الطرق المولدنج من خلال بلان واكسترود للايدج .. بيديك حرية رهيييييييييييييييبة

في التصميم .. صدق محمد راغب لما قال اكسترود الايدج جباااااااااااااااااااااااار في المودلنج ..

قال الشاعر المصري الرائع سيد حجاب
    نقلا عن أستاذه " ليس العظيم من يشعر الناس بضئالتهم
    إنما العظيم من يفجر العظمة المدفونة
    في صدور الناس"
    وهذا ما يقوم به أعضاء المنتدى الكرام

امسح ذنوبك وإن كانت مثل زبد البحر
    اضغط على الرابط ولن تندم

http://www.shbab1.com/2minutes.htm

http://The Best Site - I Recommend To Visit It

My Channel On Youtube :

http://www.youtube.com/user/guitariero5?feature=mhum

حسب تجربتي.
      Plane modeling .. بيعطيك تحكم اكثر بالتوبولوجي لكن متعب .. وبياخذ وقت اكثر.
      Box modeling .. اسرع .. تشكيل الجسم يتم بالتدريج .. تتحكم بال Form (الشكل العام) بشكل افضل..
      Zspheres . حلوة في تشكيل الفورم بشكل سريع .. لكن بحاجة إلى Retopology ..
      Sclultpris modeling ....حلو وسريع وجميل جدا في تشكيل ال Base mesh ....

شخصيا افضل box Modeling... أو Sculptris ثم Retopology بالماكس.

فعلا حبيبي محمد انا عن نفسي بعد استخدام البلان في التصميم اصحبت باصل للشكل اللي انا عاوزة بنسبة 90 % فعلا بيديك حرية ملهاش حدود

بس بيني وبينك بقالي فترة عمال افكر في موضوع الكرفات واللي انا متأكد منه ان الكرفات هتديك نتائج جبارة استخدمت الكرفات في عمل ساق على السريع فعلا نتائجها جامدة جدا والجميل كمان اني مستخدمتش اي بلوبرنت والنسب طلعت تمام ولكن زي ما انت قولت لازم تنتبة كويس قوي وكمان لازم تاخد بالك كل كيرف ماشي ازاي والنسب طبعا وهكذا والمرونة في التعديل على الكرفات ملهاش حل
        اي نعم الطريقة دي مرهقة في الشعل ولكن نتائجها خرافية

اوك عاوزين يا شباب الكل يدافع عن طريقته علشان عاوزين الناس تطلع من الموضوع بافضل الطرق واسهلها في التعلم وطبعا اللي بتصل الى افضل النتئج

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

ههههههه استاذنا العزيز عمر خالينا بعيد عن الزي سفير والنحت دلوقتي علشان الناس ما اتهش مننا

انا معاك بالنسبة للبلان فهي بطيئة ولكن على قد تجربتي هي افضل من البوكس لان زي ما حضرتك قولت بتعطيك تحكم افضل بالتيبولوجي وحتى الان بتطلع معايا باقرب شكل ممكن للتصميم

ممكن يكون العيب فيا انا والله اعلم بس دة اللي حصل معايا

بس في حاجة انا عاوز اوضحها ان البلان انت بتنشئ الموضوع من الاول خالص وبالتالي بتبقى فاهم الموضوع ماشي ازاي من الاول اما في البوكس مودلنج انت بتضيف ادجز واتعدل عليها وابتعمل لحم للفرتكس وبالتالي بيبدأ يغير في شكل الموديل وبعدين ترجع تظبط فيه عن طريق تحريك الفرتكس

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

احب انزل كيوب على طول في اي تصميم ... واخذ منه وجه واحذف الباقي ...

سلامة عيونك من الشاشه

ههههههههه استاذنا الغالي والد فيصل منور الموضوع ( هي هي طريقة البلان انت بتختبرنا والا ايه ) هههههههههه

اعتقد ان اكثر الناس كدة بيستخدموا طريقة البلان طيب هل احد جرب طريقة الكرفات

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

بادئ ذي بدء أود أن أشكراً من أقترح هذا النقاش ففيه تبادل للخبرات
                لكن أود أن أشير إلى أن النقاش سيكون أكثر فاعلية ونجاعة لو استخدمت فيه بعض الوسائل التعليمية الداعمة كالفيديوهات أو الصور أو الصور المتحركة أو العروض حتى لا يغلب التنظير لان طبيعة البرنامج طبيعة عملية.
                ويا حبذى لو أمتد النقاش إلى أدوات النمذجة لكان ذلك أفضل.
                أما عن دلوي الذي سأدلي به هو كالتالي:
                في بعض الاحيان يستخدم المصمم العديد من الأجسام لكي يقوم بنمذجة شيءً ما كأجسام polygons أو أجسام subdiv أو أجسام nubrbs والكريفات لتحقيق غاية معينة وهذا يستلزم الإحاطة بخصائص أنواع المجسمات بل من المفيد أن يحيط المصمم بخصائص أنواع المجسمات لماذا؟؟
                الإجابة على هذا السؤال في الصورة التالية:

هذا العمل تم من خلال أجسام subdiv ولم يكلفني أكثر من دقائق معدوة لكن لو أردت أن أصنع ذلك بأجسام polygons لتطلب العمل الكثير من الجهد والوقت ولما وصلت إلى النتيجة المرجوة.
                وفي اعتقادي أن العمل على الأجسام المختلفة يؤثر على على المصمم تأثير كبيراً بل يؤثر على كمية الجهد والوقت المطلوب.
                بقي كلمة أختم بها هذا الكلام إن هذا الكلام هو نتيجة المشاهد والمعاينة والقليل من الخبرة فمن وجد أن ما قيل آنفاً خطاً فليعلق عليه وأن كان الكلام السابق غير مكتمل الصحة فليتفضل ويصحح الخطأ
                وشكراً
                الملفات المرفقة

"""طريقة البلان فعلا مميزة جداااااااااااااااا

بالنسبة لي استخدم الكيوب والاكسترود

يضا للاشياء المعقدة مثلا كالزخارف وغيره استفيد من الباث بالفوتوشوب واعمل له اكيتسووووووود بمايا

طريقة المضلعااااااااااات عن طريق اداة انشاء بوليجن بالنقااااااااااط :::هل احد جربهااااااااااااااااااااااا

ترسم الشل الذي تريد وتقفل الشكل فينشأ لك سطح مبااااشرة وتعدل على النقااااط
                  :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

المشاركة الأصلية بواسطة أبومايا مشاهدة المشاركة
                    """للاشياء المعقدة مثلا كالزخارف وغيره استفيد من الباث بالفوتوشوب واعمل له اكيتسووووووود بمايا
                    قبضت عليك يا ابو مايا متلبسا .. علمني كيف بتعمل الزخارف .. بدي تعملي درس كامل عن الطريقة .. لازم استغلك لآخر قطرة ..

في صدور الناس"

اضغط على الرابط ولن تندم

My Channel On Youtube :

في طريقة غير الكيوب وغير البلان وغير السفير وغير الكيرف وهي جميلة ونتائجها مذهلة لكن تريد حرص شوي وتعتبر سهلة للمبتدئ وممتازة جدا للمحترف
                      وهي ان تستخدم هذه الاداة في البداية

المشاركة الأصلية بواسطة ابو الزناد مشاهدة المشاركة
                        في طريقة غير الكيوب وغير البلان وغير السفير وغير الكيرف وهي جميلة ونتائجها مذهلة لكن تريد حرص شوي وتعتبر سهلة للمبتدئ وممتازة جدا للمحترف
                        وهي ان تستخدم هذه الاداة في البداية
                        أحييك اخي ابو الزناد .. ثم نعمل اكسترود للايدج .. قريبة من طريقة البلان ..

في صدور الناس"

اضغط على الرابط ولن تندم

My Channel On Youtube :

اهلا اخي محمد نعم كما قلت قريبة من طريقة البلان وكل الطرق تؤدي روما
                          واحيانا تحتاج بعض الكيرفات اذا كنت تريد تفاصيل اكثر

المشاركة الأصلية بواسطة ابو الزناد مشاهدة المشاركة
                            اهلا اخي محمد نعم كما قلت قريبة من طريقة البلان وكل الطرق تؤدي روما
                            واحيانا تحتاج بعض الكيرفات اذا كنت تريد تفاصيل اكثر
                            هو دة اللي انا باتكلم فيه طريقة الكيرفات جميله جدا وسلسله جدا في التعديل ومش لازم يتم استخدام الكيرفات من الاول يعني لو في مناطق صعبة هتوفر علينا كتير

حبيبي أ. ح. م انا معاك في كل اللي انت قولته

وانا كان نفسي ان كل واحد يشرح طريقتة ولو بفيديو بسيط على مجسم بسيط علشان الناس كلها تستفيد

الموضوع ده محتاج فعلا تجارب عمليه علشان الناس تجرب بنفسها

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

نفس كلامممي ابوالزناااااااااااد هذا ماقصدته باللون الاخضر

شكرا لك للتوضيح الغير مقصود ^ ^

اخي محمد مايا ابشرررررررر
                              :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

يعمل...
                              X