Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Motion Capture Systems (made in Egypt)

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم انا اشك ان انتم مطورين هذا لان وجدت هذا الموقع الاجنبي وهو نفس السستم الذي في الفديو ارجو من الاخوه الاعضاء الرد ان كان صح ام لام
    http://www.gizmag.com/wearable-camer...-system/19465/

شكرا على التعليقات ،
      @Valentint : ده مش بس برنامج لل motion capture ده System كامل مكون من Hardware و Software
      @Mr .Hani : مش قبل السنة الجاية إنشاءالله ، حاليا نقدم به Animation Service لو عندك حاجة مستعجلة ممكن تبعاتلنا على mocapegypt @gmail .com
      @mustafa az : شكرا على حسن ظنك بنا بس للأسف إل system اللي أنت حاطه مالوش علاقة بنا ، أنا شارح إيه التكنولوجيا اللي إحنا مستخدمنه ، معرفش أنت قريت كويس ولا لأ، بس هما مستخدمين كاميرات وال quality بتاعتهم سيئة جدا مقارنتا بل system بتاعنا ، بس سبحان الله يا أخي ،ده الفرق بيننا و بن بتوع برة ، إحنا نشكك في بعض و خلاص من غير حتى مانتأكد، و هما كانو بيسألوني على التفاصيل إل technical وييحيونا عليها لما يعرفوا إحنا عملناها إزاي ، زي أخ كان مش مصدق إن إحنا عاملين حاجة لل صوابع ، لمجرد إن إل system بتاع برة مفهوش كدة ، في حين إن واحد شغال في EA Sports شخصيا سألني على إل sensors اللي مستخدمينها لل صوابع و كان سعيد كدا ببساطة الفكرة ، عامتا ممكن تدخل على el-youtube channel د : http://www.youtube.com/user/yasser3d ونتا تعرف إحنا بقالنا قد إيه شغالين في الموضوع ده و كام system عملناه قبل مانوصل لل نتيجة دي، شكرا .

والله انتم مبدعون اتمنى ولو ستفسار بسيط على سبيل المثال لو احد اراد عمل مثل هذا الموشن كبشر مذا عليه فهم في البرمجه لكي قد يصل الى نتيجه جيده وعمل مثل هذا الموشن كابجر وجزاك الله خيرا اخي العزيز ونفتخر بكم
        قال رسول الله صلى الله عليه وعلى اله وصحبه اجمعين "المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده،
        والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه"

اشهد ان لا اله الا الله العظيم الجميل و اشهد ان محمد عبده ورسوله رحمتا للعالمين

فعلا إحترااااااف ما شاء الله شغل جميل وأنتضر كل جديد لكم......بالتوفيق *****نجوم
          ((رحلة الأف ميل تبدأ بخطوة))
          ____

" النت هو المنابر "
          أخوكم:فارس الفايز

yaa ana mota7ams le el 7war da bgad 7aga gmda ana kont bafakr an a7na n3ml or 7ad men el programmers or momkn anto law t3rfo t3mlo game engine we yb2a na2s nft7 shrka we tb3n 3andna modelers 7lwen kter we n3ml game be el mocap y3ne 7atb2a 7aga gmda bsara7a bas el yhtm b2a bas sho3'l 7lw keep it going

ما شاء الله عمل مبهر الله يوفقكم استمرو

ممكن مبدا عمل النقاط عاى الجسم يعني الواير لس
                قال رسول الله صلى الله عليه وعلى اله وصحبه اجمعين "المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده،

حسب عملكم هل الاجهزه الذي وضعتوها على الجسد هل هيه من صنعكم وهل استخدمتم عصا الوي للعمل ممكن افاده

@valentine : هو ده إستفسار مش بسيط بس أحاول أرد على قد مقدر أنا خايف بس الموضوع يطلع برة نطاق إل forum .
                    بص يا سيدي ، بالنسبة لل software و ده الجزء السهل مش مهم إيه لغة البرمجة اللي مستخدمها على قد ما هو مهم أنت حتعمل بها إيه ، يعني إحنا مثلا مستخدمين c /c ++، بس ده مش معناه إنك متقدرش تعمل كدة ب أي لغة تانية ، لا تقدر بس المهم تبقى عارف عايز تعمل إيه و حتعمل إزاي ،و لازم تبقى متمكن من اللغة كويس، لو ده عندك، يبقى فاضل إنك تبقى فاهم Mathematics كويس ، خصوصا الحاجات اللي لها علاقة بل 3D ، يعني لازم تعرف تتعامل مع إل Vectors ، وال Matrices و تبقى عارف يعني إيه transformation matrix ، و يعني إيه 3D rotation ، و يعني إيه rotation matrix ، و يعني إيه Euler Angles و quaternion angles ، حاجات الناس بتوع إل games programming يبقو فاهمينها كويس .
                    بالنسبة لل Hardware و ده الجزء الأصعب ، لازم تعرف تتعامل مع إل microcontrollers ، و تعرف تقرا data من sensors و تعمل analysis عال data دي عشان منها تقدر تطلع منها اللي أنت عايزه ، و تبعت النتيجة عال كمبيوتر عشان إل Software يستعملها ، صعب أدخل في تفاصيل أكتر لأن الموضوع معقد خصوصا بل نسبة ل جزء إل hardware بس هي دي العناوين الرئيسية اللي محتاج تعرفها عشان تقدر تعمل إل System ده ، و لو في أي سؤال في أي جزئية، أنا معاك .

هي من صنعنا ، فيها sensors شبيهة باللي موجودة في إل Wii و أكتر ، لكن بمواصفات أعلى و طريقة عمل مختلفة

ربنا يوفقكم بكل اختصار مبدعين لدرجة الخيال

المقطع الفيديو شدني خالص

تقبل مروري
                        سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

No life with out Friend

روعه ربنا يوفقكو

الشغل احترافي 100/100 واصل بالتوفيق لكم وانشاء الله شركة كبيرة

جميل جدا ماشاء الله انتوا بجد فخر لمصر بس المشكلة ان أنا بدرس كاركتر انيمشن شكلى كده مش هلاقى شغل ههههههههه
                              بس بجد ربنا يوفقكوا وانا بقى اشتغل فى الحركة الكارتونية وان مالقيتش شغل انتوا الى هتشغلونى معاكو مانتوا السبب بقى ههههه

انا سألت علي سعر الدقيقه تفاصيلها ايه ومحدش رد عليا و بعتت علي الايميل وبرده محدش رد عليا
                                رديتو علي جميع الاسئله التانيه الا السؤال ده
                                ياريت حد يفيدني

يعمل...
                                X