Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الرجنج بين السوفت اميج والمايا ( موضوع نقاش )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الرجنج بين السوفت اميج والمايا ( موضوع نقاش )

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا شباب انا عاوز افتح موضوع نقاش ولكن هو مش موضوع مقارنه ويا ريت الناس تاخد بالها من دة كويس

المهم دلوقتي انا تعلمت الرجنج في المايا وفي السوفت ايمج ولقيت ان السوفت اميج اسهل بكتير جدا من المايا في عملية الرجنج وخصوصا في عملية التحكمات وفي عملية ال expression العملية دي بالذات اسهل بكتير قوي قوي قوي من المايا

بالنسبة لعملية الاسكننج تقربا هو هو اللي موجود في المايا ولكن في حاجة انا في السوفت اميج بقدر اربط البليند شيب بعملية الاسكننج بمعنى اخر اقدر احرك البوينت للتناسب مع الاسكننج ومع وضعية الشكل واتكون كل حاجة مظبوطة

السوفت اميج سهل جدا في عملية بناء نوافذ جدي واضافة اوامر لها وربطها بنوافذ اخرى او بأي امر تريدة عكس المايا اللي محتاج كود علشان تعمل دة كله

نيجي بقى نقول للحاجة الوحيدة اللي موجودة في المايا ومش موجودة في السوفت اميج وهي عملية ال IK و FK دي الحاجة الوحيدة ولكني فكرت في فكرة كدة بس بصراحة لسة مجربتهاش ولكن المايا اسهل في العمليه دي

المهم دلوقتي انا عاوز اتناقش في الموضوع دي يعني مثلا لو حد شايف ان خاصية معينة موجودة في المايا سهله واسهل من اي برنامج يقولي وانا اثبتله العكس بعون الله

انا مش بقول كدة علشان اعقدكم من المايا ولكن عاوز نفتح موضوع في معلومات جديدة

يا ريت نتكلم على الرجنج بس دلوقتي ولو عاوزنا نفتح موضوع تاني في اي مجال تاني نبقى نفتح موضوع جديد بس ننتهي من الموضوع دة الاول
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

مين قال ان Ik و FK غير موجود في السوفت امج ؟؟؟
    برامج التودي فيها IK FK ..وبدونها البرنامج لا يسوى شيء

هو موجود واعداده اسهل بكثير من MAya

الريجنج في سوفت امج ومايا متشابه جدا ً .. الفرق الوحيد أنه في سوفت امج اسهل واسرع.

انا مقصدش استاذنا العزيز عمر انه مش موجود انا كنت اقصد انيمعرفش الطريقة ولكن والحمد لله وصلت للفمرة ونجحت معايا والموضوع اصبح غير معقد تمام

فعلا السوفت اميج اسهل بمراحل في عملية الرجنج بس اللي انا مستغرب منه لية مبيتمش التعديل في نظام الرجنج بتاع المايا لكي يكون اسهل واسرع

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

مممممممم ..~ والله هالسوفت امج طلع مو هيّن ^^"

طيب ممكن تورونا كيف يتم عمل الرجنج في السوفت امج ..~
        + هل اقدر اعمل رجنج في سوفت امج وبعدين اخذه وانقله الى المايا ؟! ولا ما تجي -_-"

انا سمعت ان الانميشن و الرجنج تطور كثير في مايا 2012 ..~ هل صحيح الكلام هذا ولا لا ؟! ^_^"

اعذروني لكثرة الاسئلة ... لكن موضوعكم قوي جداً ومؤثر

بانتظاااركم ..~ بالتوفيق ان شاء الله

حبيبي انا كنت عامل دروس عن الرجنج في السوفت اميج هتلاقيها في قسم السوفت اميج دي لو انت عاوز تاخد فكرة عن الرجنج ولو عاوزة تتعمق اكتر ممكن ادلك على اكتر من اسطوانة في الموضوع دة

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

انا بصراحه مفتحتش برنامج غير المايا ولكن كل ما اقدار ان اقوله اوتو ديسك مايا مفيش حاجه اسمها مستحيل
            رَبّنَآ آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْت وَاتَّبَعْنَا الرَّسُول فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ

لا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوه إلا بالله العلى العظيم

اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	61678.imgcache.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	51.4 كيلوبايت 
الهوية:	3279283 مع الوقت كل شي بيسهل

يعمل...
              X