Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال مهم بخصوص طباعة تصميم على بنر اعلاني و الصور فيه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال مهم بخصوص طباعة تصميم على بنر اعلاني و الصور فيه

السلام عليكم ورحمة الله

أخواني مساكم الله بالخير

أخواني أنا صممت تصميم عبارة عن بنر اعلاني بالمقاسات التالية

العرض 3 متر وجعلته 30 سم
    والطول 90 سم وجعلته 9 سم
    ودقة التصميم جعلتها 150
    نظام الالوانcmyk

-------

وعمل اخر بمقاس :

العرض متر ونص 1.5 متر وضعته 15 سم
    والطول مترين 2 متر وضعته 20 سم
    والدقة 150
    ونظام اللوان cmyk

قمت بتصميم العمل ووضعت الخلفية قريبة للون الاحمر وتصميم اخر للون الازرق

وكتبت النصوص واستخدمت بعض الستايلات (( الانماط )) الملون التي وجدتها في بعض المواقع

وقمت بإداراج صور حفظته من الانترنت اي نزلتها من الانتر نت معروضه في بعض المواقع

ووضعتها في التصميم بعد تكبيرها

سوالي :

- هل المعطيات للمقاسات صحيحة ؟
    - هل الصورة التي ادرجتها في التصميم والتي كانت معروضة باحد المواقع وقمت بادراجها في عملي وتكبيرها سوف تفقد جودتها ؟
    - هل عند تصميمي بأي لون للخلفية أو الوان النصوص سوف تظهر على الطباعة على البنر كما اشاهدها
    في شاشة الكمبيوتر مع العلم أن نظام الالوان cmyk والدقة كبيرة ما بين 150 إلى 200

----- ياليت إذا كان عملي خطاء التوضيح بشكل مفصل عشان افهم اكثر

تقبلوا تحياتي

اخى الكريم لماذا صغرت المقاس ان كنت صغرته للبروفة فهذا عادى لكن ان كنت صغرته للعرض على الشاشة فهذا خطأ
    يعنى اجعله بالحجم الطبيعى

وعموما فيه موضوع فيه نفس الاسئلة ساضعه لتطلع عليه فيه اجابات كتيرة

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=175198

ولو فيه اى توضيح فى خدمتك
    وَاللّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ

calligraphyer@yahoo.com

تابع كل ماهو جديد

أنا أفضل دائما العمل بمقاس التصميم الحقيقي ... وفي حالة هذا البنر ... نكتفي بالدقة 72

بالنسبة للصور .. كل صورة قمت بتكبيرها زيادة على حجمها الأصلي ستفقد دقتها ...

أما الألوان ... فإذا كانت الألوان مضبوطة في جهازك فسوف تظهر ألوان الطباعة مثل ما تراه على التصميم ... ويمكن معرفة هل اللون سيظهر في الطباعة أم لا بالنظر إلى لوحة الألوان والتأكد من أن اللون لم يظهر بجانبه علامة تعجب .
      سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

شكرا على مروركم لكن كم اجعل المقاس على هذه المقاسات يعني 3.87 متر ثلاث امتار وسبع وثمانون سنتمتر
        والطول 90 سنتمتر

هل اجعل العرض 387 سم
        والطول 90 سم
        والدقة 150

بحيث المتر الواحد * 100
        هل فيه مشكله بالدقة لو تركتها 150

س 1 / كيف اعرف هل فيه تصميمي تشويه قبل الطباعة يعني معاينة قبل الطباعة على بنر بحيث تظهر لي التشوهات
        إذا فيه تشوهات

س 2 / ارقت صورة توضح بعض الستايلات التي استخدمتها على بعض الصور الخلفية وكذلك الخطوط هل تكون عند الطباعة نفس اللوان في الشاشة ؟

معليش يمكن أني اعدة نفس الاسئلة لكن ابي تتضح لي الصورة اكثر في الاعمال الاخر

نسيت سؤال مهم

س 3 / كم المقاس الذي اضعه مع الآخذ بالاعتبار مساحة السحب والتي تكون 5 سم

مثل ما وضحت العرض عندي 3.90 والطول 87 سم

تقبلوا تحياتي

المشاركة الأصلية بواسطة abdu مشاهدة المشاركة
            شكرا على مروركم لكن كم اجعل المقاس على هذه المقاسات يعني 3.87 متر ثلاث امتار وسبع وثمانون سنتمتر
            والطول 90 سنتمتر

هل اجعل العرض 387 سم
            والطول 90 سم
            والدقة 150

ب
            ايه ياعم انت هو احنا بنتكلم صينى هههههههه
            طبعا المقاسات على الشاشة صعب تكوتن بالمتر فبالتالى اقصى حاجة السنتيمتر
            يعنى المتر الواحد تجعله 100 سنتيمتر والــعشرة متر تضرب ×100 يعنى 1000 سنتميتر

اما الدقة فهى فى الطباعة على البنر والفلكس فلا تزيدها عن 72 بكسل فى الانش اى البوظة
            يعنى ماتفتكرش كل ماتزود الحجم تزود الدقة .... لأ

س 1 / كيف اعرف هل فيه تصميمي تشويه قبل الطباعة يعني معاينة قبل الطباعة على بنر بحيث تظهر لي التشوهات
            إذا فيه تشوهات
            طبعا بعد ماتصمم بتضغط كلكين على اداة الزووم اللى هيه العدسة بحيث يجبلك البرنت سايز وبتقدر تتجول فى التصميم كمعاينة وعموما اى شكل او كتابة انت نفذتها بالبرنامج ستكون واضحة وليس بها تشوهات الا اذا كنت صممت على مساحات صغيرة غير مناسبة للحجم ككل لكن الاهم هى الصور التى احضرتها لازم تكون كبيرة الحجم لاتقل عن 100 كيلو بايت ويمكنك عند البحث فى جوجل تحديد كبيرة الحجم من الخيارات فى اعلى صفحة البحث ولازم تعاين الصورة قبل ماتخدها من جوجل على حجمها الاصلى بالمعاينة باداة الزووم اللى بيتحها لك جوجل

س 2 / ارقت صورة توضح بعض الستايلات التي استخدمتها على بعض الصور الخلفية وكذلك الخطوط هل تكون عند الطباعة نفس اللوان في الشاشة ؟
            الالوان تظهر بطبيعتها فى الطباعة لكن لاتنسى اننى قلت فى الرابط الذى وضعته ان الطباعة على البنر تكون نتيجتها غامقة بعض الشىء يجب عليك تفتيح التصميم بربط كل الطبقات مرة واحدة ثم تفتيح الالوان قليلا لتكون عند الطباعه نفس الالوان التى اخترتها

calligraphyer@yahoo.com

تابع كل ماهو جديد

نسيت سؤال مهم

س 3 / كم المقاس الذي اضعه مع الآخذ بالاعتبار مساحة السحب والتي تكون 5 سم

مثل ما وضحت العرض عندي 3.90 والطول 87 سم

تقبلوا تحياتي
              لو انت بتضع برواز من الاربع اتجاهات اعمل حسابك فى2 سم من الاربع اتجاهات
              وان كان البرواز عريض فقم بأضافة مساحة البرواز لل 2 سم يعنى لو البرواز 4 سم + 2 تأمين يبقى اترك 6 سم ولو زودت شويهيبقى افضل

calligraphyer@yahoo.com

تابع كل ماهو جديد

النمر على مهلك خلك ريلكس حبيب قلبي وش فيك مندفع

ايه ياعم انت هو احنا بنتكلم صينى هههههههه
                طبعا المقاسات على الشاشة صعب تكوتن بالمتر فبالتالى اقصى حاجة السنتيمتر
                يعنى المتر الواحد تجعله 100 سنتيمتر والــعشرة متر تضرب ×100 يعنى 1000 سنتميتر

اما الدقة فهى فى الطباعة على البنر والفلكس فلا تزيدها عن 72 بكسل فى الانش اى البوظة
                يعنى ماتفتكرش كل ماتزود الحجم تزود الدقة .... لأ
                حلو يعني خليني اقولك اللي فهمته الآن

العرض عندي 3.60 ثلاث امتر وستين سنتمتر يكون بعد ضربها بالـ 100 تصبح 360 مع اضافة 10 سنتمتر منشان مساحة السحب 5 يسار و 5 يمين

والطول عندي 90 سنتمر اضربها في 10 بيكون 900 ومع مساحة السحب 10 سنتمتر بيكون 1000 سنتمتر

الدقة بتكون 75

صح كذا ولا فيه خطأ

الالوان تظهر بطبيعتها فى الطباعة لكن لاتنسى اننى قلت فى الرابط الذى وضعته ان الطباعة على البنر تكون نتيجتها غامقة بعض الشىء يجب عليك تفتيح التصميم بربط كل الطبقات مرة واحدة ثم تفتيح الالوان قليلا لتكون عند الطباعه نفس الالوان التى اخترتها

طيب لو الخلفية عندي حمراء شوي أو زرقاء لو قمت بدمج الطبقات مع لعضها وقمت بتفتيح المشروع

بعد دمجة راح بيكون المشروع قد تغير بعض الشي

طوووووووووووووووووول بالك معاي

---------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخى الفاضل انا حفهمك براحة عشان تستوعب المعلومة بتاعت المقاسات وتريح دماغك .

انظر مع اخى بكل هدوء وبساطة .. انا عميل طالب منك بانر إعلانى مساحتة اثتنين متر ونص فى تلاتة متر وتلاتين .

انا تعمدت اكتبلك الارقام باللغة العربية الاول حتى تقراها وتستوعب
                  انا طلبت من 2.50 *3.30

بص يا استاذى الفاضل تعالى نبعد الارقام عن بعضها شوية نقوم بتفصيلها
                  2.50 = 2 متر + 50 سنتيمتر
                  3.30 = 3 متر + 30 سنتيمتر
                  اذا كدا انت فهمت فين المتر وفين السنتيمتر فى الرقم

احنا على الفوتوشوب او اى برنامج تصميم بنحول الرقم للسنتيمتر .

يبقى على كدا انت لما تيجى تشتغل هتعمل اية
                  2.50 = زى ما قولنا 2 متر و 5 سنتيمتر
                  لما هتضرب فى عشرة هتضرب الأمتار فقط اخى الفاضل لكن لا تضرب السنتيمتر لان هو محول لك جاهز صح

كما فعلت فى ال 90 سنتيمتر وضربتهم فى عشرة فأصبحو 900 غلط تماما

الـ 90 سنتيمتر = متر ( 100 ) الا عشرة سنتى .. هى محولة جاهزا الى السنتيمتر

بكل سهولة اكتر بقى بالبلدى يعنى زى ما بيقولو :

ملكش بقى دعوة بالارقام .
                  انت تحسب المتر الواحد بيساوى 100 عندك

يعنى اتنين متر ونص = 250 سنتيمتر
                  اتنين متر وتلاتين سنتمتر = 230 سنتيمتر
                  3.90 = 390 سنتيمتر

وبخصوص الدقة اخى الفاضل .. لما تيجى تعمل بانر كبير اخى الفاضل لا تزيد عن 72

اى بانر طالما دخلت فى الامتار وهتشتغل فى مساحات بالامتار اشتغل على 72

لو متر فى متر ممكن اقولك تشتغل على 100 اكتر حاجة دقة بس خليك فى ال 72 افضل .

يارب اكون قدرت اشرحلك موضوع المساحات وانا اسف لو شرحى مش قوى بس والله انا مش بعرف اشرح كويس يعنى
                  اتمنى لك التوفيق اخى الفاضل من كل قلبى
                  'My Page on Fb
                  Am a Proud To Be EGYPTIAN

فيه ملحوظة تانية نسي اخونا محمد يرد عليها

الخمسة سنتيمتر اللى انت بتسبهم من الاربع اطراف مش بتزودهم على التصميم بالعكس تصميمك بنفس المقاسات بس بتبعد الكلام والصور عن الاطراف مقدار خمسة او سته او زى ماتحب بحيث ماتكونش الكتابة والصور على حرف الشاسيه بالضبط
                    يعنى بتعمل دلائل من المسطرة وبيكون ده الحد بتاعك او المسافة الفاضية وبيسموها تأمين للشد يعنى للشد على الشاسيه

calligraphyer@yahoo.com

تابع كل ماهو جديد

ههههههههههههههههههه
                      موضوع شيق صراحه
                      بص يا اخى حاول تستوعب كلامنا
                      بالاضافه الى نصايح الاخوه اللى تعبتهم انت معاك دول
                      احب اقولك نصيحه فى الالوان بلاش تضرب الوان وخلاص حاول دايما تخلى ارقام الالوان ثابته يعنى ما تخترش من البالته وخلاص
                      يعنى ضرب مثلا 100 اصفر * 70 احمر علشان تجيب الاورانج دى بتفرق فى الطباعه
                      ما تقللش الاوبيستى عن 10% مثلا علشان يبان
                      لو ها تضرب لون بنى بلاش تحط فيه درجه من الازرق لانه بيبوظه فى الطباعه
                      وهكذا
                      يا رب تكون فهمتنى يعنى بلاش اختيار الوان عشوائي
                      وربنا يوفقك وعلى فكره ده تطبقه فى كل تصميماتك وخصوصا المطبوعات مش البنرات
                      3D Prof

المشاركة الأصلية بواسطة النمرخطاط مشاهدة المشاركة
                        فيه ملحوظة تانية نسي اخونا محمد يرد عليها

الخمسة سنتيمتر اللى انت بتسبهم من الاربع اطراف مش بتزودهم على التصميم بالعكس تصميمك بنفس المقاسات بس بتبعد الكلام والصور عن الاطراف مقدار خمسة او سته او زى ماتحب بحيث ماتكونش الكتابة والصور على حرف الشاسيه بالضبط
                        يعنى بتعمل دلائل من المسطرة وبيكون ده الحد بتاعك او المسافة الفاضية وبيسموها تأمين للشد يعنى للشد على الشاسيه
                        ربنا يخليك ربنا يقجبر بخطرك متشكرين اوي اوي

والله تعبتك معاي كذا الصورة باتكون وضحة اوي اوي

المشاركة الأصلية بواسطة mahmoud915 مشاهدة المشاركة
                          ههههههههههههههههههه
                          موضوع شيق صراحه
                          بص يا اخى حاول تستوعب كلامنا
                          بالاضافه الى نصايح الاخوه اللى تعبتهم انت معاك دول
                          احب اقولك نصيحه فى الالوان بلاش تضرب الوان وخلاص حاول دايما تخلى ارقام الالوان ثابته يعنى ما تخترش من البالته وخلاص
                          وهكذا
                          اخوي mahmoud915

حبيب قلبي متخيلني محترف حبيب البي ابفهمعا وهي طيره

ليه وضعوا المنتديات والاقسام المتخصصة لهذه البرامج منشان بيتعلموا اللي على شاكلتي

ويفهموهم العريفة اللي زيك حبيب البي

لكن حبيبي أنت بتقول

وهكذا
                          حبيبي خوذني على اد عقلي وضحها ازااااي اضرب

وضحها حبه حبه من شان نفهما اكتر واكتر

شوف ياعم عبده احنا كنا زمان زيك كده مش عارفين حاجات كتيرة بس مع الوقت كان فيه ناس بتفهمنا وده واجب على كل مسلم انه ينشر العلم وانا فى ردى اللى فات لم اقصد اتعصب انا كنت امازحك

المقصد من تضريب الالوان اى تخليطها يعنى ماتخترش الالوان الاساسية من البالته فى المربع الكبير للالوان واختار اللون بضبطه من الارقام زى ما انا وضحت على مربعات الالوان فى الصورة
                            [IMG][/IMG]

مثلا اللون الاحمر عشان يطلع فى الطباعة جميل وعامل زى دم الغزال خليه فى المربع الاول c 0
                            يعنى السيان والمربع الثانى 100 اللى هوه ماجنتا وفى الثالث 100 اللى هوه يلو وفى الاخير 0 اللى هوه بلاك

وطبعا دى ارقام مجربة من الكل غالبا

الازرق مثلا 100 80 0 4

الاصفرمثلا 0 0 100 0

اما باقى درجات الالوان فيمكنك اختيارها من البالته عادى
                            ارجو ان اكون وضحت لك

ومعذرة لاخى محمود لان السؤال موجه له لكن مابمسكش نفسى

calligraphyer@yahoo.com

تابع كل ماهو جديد

انا وانت واحد يا نمر
                              وانت بتقول عريفه يا عبدو انا مش عريفه ولا حاجه يا عم انا مش بتاع فوتوشوب اصلا انا كركتر موديلير وتركت التودى من زماااان
                              وعلى فكره احنا بنهزر معاك تقبل هزارنا
                              وعادى يا نمر انا اجاوب او انت احنا اخوات يا صاحبي ما فيش فرق
                              3D Prof

يعمل...
                              X