Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ساحة حوار ورشة ال compositing 2

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ساحة حوار ورشة ال compositing 2

هذا الموضوع للنقاش والاسالة والتعليقات حول ورشة ال compositing 2
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

طيب بالنسبة للخامة اللي هتبقي علي جسم العلبة... ياتري لازم التزم بشكل المنتج اللي في الريفرنس اللي في الموضوع..بمعني في منتج لدوف بلون ابيض انما اللي في الموضوع بتاعك مايل للبرتقاني وعلية رسمة خوخ..ياتري هعمل انهي واحدة..وتاني حاجة في المشهد الاول بتاع علبة الصابون هيكون في انعكاس ولا لا..تالت حاجة انت كاتب كالتالي
    المشهد الثاني يبدا ابيض ... ثم يظهر اللوجو dissolve ثم الحمامة ثم ال url
    طيب هو اية الفرق بين اللوجو والحمامة ؟؟؟
    وشكراً
    mohamedkaraoke.com

شوف ياصاحبي
      طيب بالنسبة للخامة اللي هتبقي علي جسم العلبة...
      احنا بنشتغل passes ..لو ماعندكش خلفية عن الموضوع ارجع للورشة الاولي
      هتلاقي تفاصيل هذه ال passes

ياتري لازم التزم بشكل المنتج اللي في الريفرنس اللي في الموضوع..بمعني في منتج لدوف بلون ابيض انما اللي في الموضوع بتاعك مايل للبرتقاني وعلية رسمة خوخ..ياتري هعمل انهي واحدة..
      ايوة ممكن تنفذ شكل اخر ((نفس العلية + نفس الصابونة)) بس الوان اخري...

وتاني حاجة في المشهد الاول بتاع علبة الصابون هيكون في انعكاس ولا لا..
      راجع ال references اللي انا مصورهم.. وخلي عيناك تحكم انت عاوز اية
      من الصورة ...

طيب هو اية الفرق بين اللوجو والحمامة ؟؟؟
      انا كنت اقصد كلمة Dove تظهر الاول ثم الحمامة ثم ال URL
      Hazem M. Sabry
      VFX Artist
      MBC Creative Service
      ===========
      www.hmsabryworks.com

سؤال الاخ وسيم ...
        حياك الله عزيزي محموود على الجهد المبدول
        و يا ريت بدنا صورة للside بتاع الصابونة لو سمحت
        و ايضا بخصوص لوغو الحمامة هل نرسم على الموديل او نعمله بالبامب
        بالتوفيق عزيزي
        1) يااااااااااااوسيم .... انا اسمي حازم محمد صبري ..!!! مافيش في اسمي
        كلمة اسمها محمود خااااااااااااااااااااااااااااااااالص ..!!! مش عارف انت مصر
        تسميني محمود لية ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

2) انت يا وسيم اللي تجيب الصابونة وتصورها .... side ...top ... front
        زاي مانت عاوز ...!!! وماتعتمدش عليا ...!!!
        انا بس صورت عشان اعرفكم تصورو reference ازاي ..؟؟؟ بس مش كل حاجة
        هاعملهالكم...!!!

3) الحمامة ... انا مش فاهم يعني اية ترسمة .؟؟؟ قصدك مجرد تعمله في ال color
        pass ..؟؟؟؟ لو ده قصدك اكييييييييييييييييييييييييييييييييييد لأ ..!!!
        لان انا كاتب اية المطلوب ...!! ال bump كنوع من الخربيش و ال noise اللي
        علي العلبة ... وقولت وريني انت شايف تفاصيل قد اية ..؟؟
        بس لو غااااااااااااائر يبقي displacement فا هل الحمامة غائرة اوي ..؟؟؟؟
        ولا مجرد لون علي الصابونة ..؟؟؟
        اسال عينك ..؟؟ وقررر انت هاتعمل الحمامة لون ..؟؟؟ ولا Displacement..؟؟؟

انا دوري مش احل المشاكل واساعدك في التنفيذ ...!! لأ ... انا هنا عشان اساعدك
        تفكرررررررررررررررررررر ..... وتشغل دماغك ....
        Hazem M. Sabry
        VFX Artist
        MBC Creative Service
        ===========
        www.hmsabryworks.com

Hi mr.Hazem
          Sorry im writing in English bcoz i can't write i Arabic now
          i have one question about our topic which is - Do we have to open new post and put in it all our work process and updates ?

thanks a lot
          VFX Artist & Houdini Student
          https://vimeo.com/ahmedsaady

المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
            سؤال الاخ وسيم ...

1) يااااااااااااوسيم .... انا اسمي حازم محمد صبري ..!!! مافيش في اسمي
            كلمة اسمها محمود خااااااااااااااااااااااااااااااااالص ..!!! مش عارف انت مصر
            تسميني محمود لية ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

2) انت يا وسيم اللي تجيب الصابونة وتصورها .... side ...top ... front
            زاي مانت عاوز ...!!! وماتعتمدش عليا ...!!!
            انا بس صورت عشان اعرفكم تصورو reference ازاي ..؟؟؟ بس مش كل حاجة
            هاعملهالكم...!!!

3) الحمامة ... انا مش فاهم يعني اية ترسمة .؟؟؟ قصدك مجرد تعمله في ال color
            pass ..؟؟؟؟ لو ده قصدك اكييييييييييييييييييييييييييييييييييد لأ ..!!!
            لان انا كاتب اية المطلوب ...!! ال bump كنوع من الخربيش و ال noise اللي
            علي العلبة ... وقولت وريني انت شايف تفاصيل قد اية ..؟؟
            بس لو غااااااااااااائر يبقي displacement فا هل الحمامة غائرة اوي ..؟؟؟؟
            ولا مجرد لون علي الصابونة ..؟؟؟
            اسال عينك ..؟؟ وقررر انت هاتعمل الحمامة لون ..؟؟؟ ولا Displacement..؟؟؟

انا دوري مش احل المشاكل واساعدك في التنفيذ ...!! لأ ... انا هنا عشان اساعدك
            تفكرررررررررررررررررررر ..... وتشغل دماغك ....

اسف عزيزي بس حاسس انو " حازم صبري " طويلة احسن نختصر بس اسف صراحة اسف جدااا
            بخصوص سوف احاول عمل موديل الصابونة
            و ايضا بخصوص الحمامة هل نشتغل الحمامة بالفوتوشوب و نعمل لها ثقب بواسطة البامب ام سوف يكون الثقب بالمودلينغ
            اسف اذا ازعجتك بس بدي اعمل مجرد محاولة مع المودلينغ و الموشن الجرافيكس

2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

يا وسيم الحركة دي ممكن تتعمل عن طريق البامب يعني كله فوتوشوب

على فكرة استاذ حازم انا تقريبا انتهيت من المودلنج واليوفي ماب والبامب وبكن المشكلة اني مش عارف استخدم الباسس داخل السوفت اميج وومنتظر مشرفنا العزيز عمر لانه هيعملنا درس على السوفت اميج علشان نتابع الورشة من غير اي مشكلة

ودة تقربيا نهاية المودلنج الخامات

المهم دلوقتي انا عاوز اسأل على حاجة مهمه جدا في الصورة دي

انا حاسس ان في نوع من البلاستك على العلبة واعتقد ان ده ممكن نعملة عن طريق الباسس ؟ والله اعلم لاني ضعيف جدا جدا في الباسس
              ولكن الاهم عندي وهو ان طالع من الكارتونة مثل البروز اوك انا عارف انها ممكن تتعمل عن طري النورمال ماب او البامب ولكن المشكلة ازاي هنعمل الخامة بتاعتها على الفوتوشوب على فكرة انا دورت على خامات كتيرة علشان الاقي نفس التأثير وملقتش

وربنا يوفقنا جميعا
              التعديل الأخير تم بواسطة donjwan88; 10 / 04 / 2010, 07:14 PM.
              سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
              وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة donjwan88 مشاهدة المشاركة
                يا وسيم الحركة دي ممكن تتعمل عن طريق البامب يعني كله فوتوشوب

على فكرة استاذ حازم انا تقريبا انتهيت من المودلنج واليوفي ماب والبامب وبكن المشكلة اني مش عارف استخدم الباسس داخل السوفت اميج وومنتظر مشرفنا العزيز عمر لانه هيعملنا درس على السوفت اميج علشان نتابع الورشة من غير اي مشكلة

ودة تقربيا نهاية المودلنج الخامات

المهم دلوقتي انا عاوز اسأل على حاجة مهمه جدا في الصورة دي

انا حاسس ان في نوع من البلاستك على العلبة واعتقد ان ده ممكن نعملة عن طريق الباسس ؟ والله اعلم لاني ضعيف جدا جدا في الباسس
                ولكن الاهم عندي وهو ان طالع من الكارتونة مثل البروز اوك انا عارف انها ممكن تتعمل عن طري النورمال ماب او البامب ولكن المشكلة ازاي هنعمل الخامة بتاعتها على الفوتوشوب على فكرة انا دورت على خامات كتيرة علشان الاقي نفس التأثير وملقتش

وربنا يوفقنا جميعا
                اخ دون تطور جميل تابع

بالنسبة للبروز فكما هو معروف هو الفرق بين اللون الابيض والاسود
                طيب لو عملنا كل التكستشر بيضا وبس منطقة الحمامة والقطرة سوداء حتطلع البمب ..لكن في حاجة البمب مش 100/0
                يعني مش حواف حادة نسبة 100ب100 لذلك تظر تعديل التكستر بالجرادينت
                انا حستخدم هذا التكنيك للعلبة
                وهذه مثال على البمب عندي

هذه مش الباسس هذه التكستشر اللي راح تتطلع الباسس وهي صادرة من الفوتوشوب
                خلي بالك في هنالك كمان خامة بمب للكرتون نفسة علشان يعطيه خشونة بسيطة هذه حتطر تخرجه لوحدها

هذه افكاري السريعة حتى الان في العمل الموكل الينا ولا زال التفكير جاري

طيب استاذ حازم انا بدي اسال عن شي
                  وهو الاختلاف في المصادر انا جيبت مصادر مفيش فيها reflection ابدا وانت صورك مطلعة رفلكشن ورفلكشن كبير قوي كمان علشان كدة النتاج حتختلف حسب المراجع لكل فرد ايه حل المشكلة دي؟
                  انا قلت مهو ممكن نشتغل بس على صور الاستاذ حازم لكن رجعت قلت طيب لو مفش صور الاستاذ حازم اتنيل اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

بالنسبة لعين احمامة اذا ركزنا مزبوط بالصورة المرفقهة الاخ دونجوان-اللي مصورها الاستاذ حازم -ما في ايه نتوء ابدا ما بين الحمامة وعينها لذلك اظن انها راح تمشي كلور بس طبعا وما يتبعها من ماسكات
                    ايه رايكم؟؟

عزيزب BasheQ مشكور على ردك على فكرة انا عملت كدة مع البامب بتاع الحمامه انا المشكلة كلها اللي عندي حاليا في الخامات هي شكل البروز اللي ظاهرة من العلبة مش عارف اعملها فيا ريت لو حد عنده فكرة يقولنا عليها

انا بارضو هاحاول اعملها بالفوتوشوب دلوقتي ويا رب الفكرة اللي هاعملها تنجح

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

للاسف الفكرة منجحتش خالص

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

دي لقطه still من الكمبوزيشن بتاعت الاعلان قبل ما ارندر فيديو .. هل في حاجه ممكن اضيفها للفيديو الاول ؟

شباب من يملك التسكشر للعبه من جميع الجهات ياريت يضعها
                            موقعي
                            http://3dextract.weebly.com/index.html
                            كورس مبادي الماكس البعد الاول ...
                            https://www.youtube.com/playlist?list=PLLPPf6f1MFkqKCJWEBAnFupN5-qfJScBu

المشاركة الأصلية بواسطة وسيم_1978 مشاهدة المشاركة
                              شباب من يملك التسكشر للعبه من جميع الجهات ياريت يضعها
                              ابحث موجودة بجوجل

يعمل...
                              X