Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف تكتب سيرتك الذاتيه و تصنع ديموريل باحتراف .. حازم صبري

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• المشاركة الأصلية بواسطة HUSAM_MAX مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    اخى حازم طبعا انت بتقول اتجهين مختلفين وجبت دكتور وكرة قدم اى نعم الاثنيندول بعيدين كل البعد بس اهو عند يحي الفخرانى ماهو دكتور كويس وممثل ناجح وغيره بس انت هنا بتحكى على شيئبن متقاربين هما الارت والعمارة هما الاثنين من واحد عندك مثلا احمد بهاء تخصصه ايه ماهو هندسة عمارة والا ايه لا انا موش معاك يعنى الاستاذ بتاعى فى الالعاب هو world art وداه بالزبط اللى انا اقدر اعملوه علشان اكون فى الاثنين وداه دليل انك تقدر تدرسين حاجتين ولو انت متمكنمن الاثنين ليه لا ..ولكل قاعدة شواذ يعنى فيه اشخاص ربى اداهم موهبتين وبيشتغل بالاثنين وفيه امثلة بالهبل ..يعنى انا مهندس معمارى ممكن اركز اكثر على التصميم ..فى كثير من الافلام والالعاب بيتعينزا بالمهندسين فى العمارة وبيفضلوا ان يكون لديهم قدرة على الاقل فى فهم المودلينج والمتريال وشوية انيميشن.. وداه راى الشخصى من خبرتى هنا و بالمناسبة فى شكرات حتى فى امريكابيفضلوا ان تكون عندك مواهب اكثر داه بيخليهم يدوك سبورت اكثر فهو عاوز مهندس بس ياريت يعرف اوتوكاد والاحسن يشتغل ثرى دى والله لو بيعرف يعمل انيميشن وديه تجربة شخصيا حصلت لى هنا بامريكا بس الشى الوحيد انك تحط اللى انت فيه بروفشنال هو الاهم والاول وبعدين تحط الباقى .. وهى ديه الدنيا
    حسام ... ياصديقي ... انت فهمتني غلط
    انت سؤالك كان
    سؤالى اكتب ايه بالزبط فى السى فى ؟؟ انا بصراحة بحب الاثنين العمارة و الانيميشن
    جوابي كان علي السؤال السابق
    انت وظيفتك وعملك و مهنتك ((((مهندس معماري))))) ... وتحب و تهوي (((((الانيميشن))))) ...
    ممكن تظل مهندس معماري ... وتطور من نفسك ... في مجال عملك ... (وفي اوقات فراغك) تطور نفسك في هوايتك ... لكن لايمكنك تكتب هوايتك في السي في انها هي عملك ...
    محتمل ان اجبتي اختلطت عليك بعض الشيء .. ولم تفهم مقصدي
    انا اقصد ((ردا علي سؤالك)) ال job title ماينفعش تكتبها (( مهندس معماري و character animator )) ده مجال وده مجال ... في حالة انك بتقدم في شركة مثل digital domain مثلا ... لن يقبلو السي في دي ((علي حد كلام الست بتاعت ال HR اللي انا بتكلم من خلال محاضراتها لاوضح للناس الست دي كانت بتقول ليه الشركات الكبيرة بتقبل ناس وبترفض ناس اخري .... كان اهم سبب عدم وضوح مجال عملك وعدم وضوح انت عاوز تقدم في اي المجالات)) ... ده مش كلامي ده كلام الست دي

كون ان انت مطلوب منك يبقي عندك خبرة و معلومات في اقسام اخري ... دي طبيعي ومنطقي ... لكن لك مسمي وظيفي واحد فقط...

انت كمان نسيت اني اوضحت في الموضوع ده في صفحات سابقة ... انك تكتب مهاراتك وخبراتك مثل ...
    موديلينج....اضاءة ...رندر الخ الخ ... اكتب براحتك اللي انت عاوزو .... بس ده شيء والمسمي الوظيفي شيء اخر ... اساس خبرتك ... قوتك ومهاراتك ... المجال اللي انت عاوزه يبقي صلب عملك ...

لم اقصد انك مهندس معماري ... فلا تذكر في السي في انك بتعرف وبتحب التحريك ...!!! طبعا لم اقصد ده ... ولم يكون سؤالك علي الجزئيه دي ... مقصدي كان ((وسؤالك كان)) علي المسمي الوظيفي job title ...

ارجو اكون اوضحت وجهت نظري ...
    واتمني اكون اجبت سؤالك صح ... انا فقط بوصل معلومات استفدت منها جداااااا لمحاضرة من السي جراف ... و اجيب سؤالك من خلال الكلام اللي الست قالته بحكم عملها في disney... ILM... rhythm and hues في قسم المصادر البشرية HR

والله المستعان
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

• اها كده تمام ..شكرا جزيل وبالفعل معلوماتك جميلة جدا ..شكرا اخى حازم اتمنى لك كل التوفيق
      سبحان الله

*****SpecterWorld CREATIVE

• من فضلك يا حازم انا مش عارف اجيب اسطوانات جنومون لو فى اى لينك عندك ابعتهولى .

• السلام عليكم
          الحقيقة يا حازم موضوعك عبقرى واحترافى بشكل عالى جدااااااااااا
          انا قريت الـموضوع كلة فى حوالى 4 ساعات واستفادت منة كتييييييييييييييييييييير جداااااااا

ولكن لو تسمحلى انا لى بعض الاستفسارات

اولا انا مشتغلتش فى اى حتة خالص قبل كدا فى مجال الجرافيكس
          وشغلى ملهوش دعوة بالـ 3 دى خالص

انا اتعلمت الافتر افيكت وذاكرت فية توتريلاات كتيييييييييييييير جداا ملهاش حصر وكمية التوتريلات اللى عندى مساحتها اكتر من ال 400 جيجا وكلهم اتفرجت عليهم

وزى ما انت بتقول انا بمشى على الحيط واتنطط كمان فى الافتر
          ولكن دا فى الافتر بس
          انا معرفش اى حاجة فى اى برنامج غيرة ( مش بالمعنى الحرفى )
          يعنى مثلا انا مش بفتح الفوتوشوب خالص ولا الاليستراتور ولا بعمل بيهم اى حاجة لانى معرفش فيهم حاجة ولكن لما بحتاج اعمل عليهم اى حاجة بعملها ولوحدى من غير مساعدة حد
          يعنى بشتغل عليهم بالقدر اللى يفيدنى بس وبشكل محدود جدا
          انا حاولت اتعلم برامج كتير وابقى بجرى على الحيط فيها زى الافتر ولكن كنت بشوف كل البرامج مملة جدا ومش بطيق اعد ادامها 10 دقايق على بعض فى حين انى ممكن اعد ادام الافتر افيكت 24 ساعة بدون زهق او ملل
          بمنتج واقطع واضيف واحط وامسح وارسم واعمل شغل موشن وفيجوال افيكت وكل حاجة جوة الافتر
          وحاولت اتعلم برامج كتير وى الفوتوشوب او اليسترالتور او فور دى او ماكس او مايل او اى حاجة تانية بس ملقيتش نفسى مشدود ناحية حاجة زى الافتر افيكت

بطلع حاجات من السينيما فور دى مش وحشة ولكن بالشكل اللى يخدمنى جوة الافتر
          يعنى بمسك الفور دى اطلع منة حاجة من الاف الى الياء
          لا
          لازم كل حاجة اعملها اعديها على الافتر حتى لو فاينال ريندر بس

انا بتعلم الافتر من حوالى 3 سنين وكلو فى بيتنا ادام جهازى مخدتش كورسات فى اى حتة خالص ولا حد ساعدنى فى اى حاجة ونتيجة ذلك انى مليش اى معارف اطلاااااااااااااقا فى الوسط دا ولا حتى اعرف اماكن او عناوين اى شركة ولا اى قناة ولا اى حاجة

فعاوز رايك فى الموضوع دا وتقولى ابدا منين واعمل اية
          التعديل الأخير تم بواسطة semsem_shn; 25 / 09 / 2011, 09:58 PM.

• شوف يا صديقي...

سؤالك الاول ... انا ماليش حد اعرفه في المجال ...
            دي مشكله ... طبعا ... انت محتاج تدخل المجال لانك هاتستافيد جدا جدا من احتكاك بناس خبرة اكتر منك في المجال ... علي حد وصفك انك اتعلمت وحدك ... منغير ماتشتغل مع حد ... ولا تتعلم من حد ... ولا حتي تشوف حد شغال قدامك ...!!

المنابر هنا فيها ناس كتيرة جدااااااااا مشاء الله عباقرة جدا في الموشن جرافيك ... واصلا في قسم مخصص للفيديو والافترافيكت ... ادخل عليه وابتدي اتعرف علي الشباب اللي في المجال ... واعرض شغلك ... واستفيد منهم ...

سؤالك التاني ... ابدا منين ؟؟ واعمل ايه ؟؟
            اجابة السؤال الاول هي الخطوة رقم واحد .... اعمل علاقات بناس كتيرة في مجاللك مجال الموشن جرافيك
            ثم ابتدي من خلالهم تبحث عن شغل .. واعرف الشركات ايه ؟؟؟ وفين ..؟؟ وقدم ... وتوكل علي الله

بس نصيحه ...
            واضح جدا انك بتحب الموشن جرافيكس ... بلاش تشتت نفسك مابين برامج انت مش محتاجه ...!! مايا وماكس وحماده هلال ... الخ الخ
            ركز جدا في احتراف الافتر افيكت ... فوتو شوب ... وممكن لو حابب اوي ... اعتقد السينما فور دي ممكن يفيدك شويه (((من غير ما تدخل في سكة الكاركترات والاسكن والريج والكلام ده ..!!!)))) فقط موديل بسيط جدا جدا ... تتعلم تحريك كاميرا ... شوية اضاءة ... وشوية رندر نضيف ...!! وشكراااااااااا
            ماتتعمقش اكتر من كده ..!! لا هاتحتاج الكلام ده ...!! وهاتضيع وقت علي الفاضي ..!!

وربنا معاك ويوفقك
            Hazem M. Sabry
            VFX Artist
            MBC Creative Service
            ===========
            www.hmsabryworks.com
            Voxel Works - My Tutorials Page

• والله ياباشا ما عارف اقولك اية بس الف مليووووووون شكرا على النصيحة والكلام الجميل دا
              وشكرا على تعبك وانا هطلع من هنا على قسم الافتر واحاول اشوف الجو هناك عامل اية

• يااااااه شوفت الموضوع ده متأخر أوى
                يالا خير

شكرا جدا على النصائح وجزاك الله كل خير
                مروه

My Blog

My Bage

• شكرا لك جدا
                  كلام مفيد جدا جدا جدا
                  انا حبقى انفذه انشاء الله بعد ماخذ دروس المايا
                  لانى كنت بعمل ببرنامج cinema 4d
                  بس سئلت خبراء عن سوق العمل و انى بحد مجال ال3d
                  و نفسى اعمل فيه فقالو لى ان يبقى يا 3d max or maya
                  فقلت يبقى مايا لانى كان نفسى اعمل عليه من زمان و كمان الحمد لله انا لسة فى بداية طريقى و انى مطولتش على سينيما
                  طبعا انا عارف ان كل البرامج واحد و المهم المستخدم و هو ده الانا ماشى عليه بس لقيت ان برنامج سينيما مش مشهور خاصة فى العمل
                  و كمان انا لسة فى بداية مشوارى و عندى وقت انا عندى 19 سنة بس عندى فكرة على ال3d بسبب سينيما
                  بس فخلاص هو برنامجى الاساسى حيبقى مايا ادعو لى و بالتوفيق للحميع
                  Ahmed Ammash - VFX compositor
                  My Web Site Youtube vimeo LinkedIn

• شكرا على المعلومات المفيدة

• استااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااذ
                      وجامد جديييييييييييي

• عدلت ال cv

Mohamed Fakhry Sayed CV.pdfMohamed Fakhry Sayed CV.pdfأنا عدلت ال cv أنا شوفت ال cv بتاع حازم و عدلت عليه

• موضوع متميز بارك الله فيك

• قصتى بعد معاناه مع الماكس
                            انا اخدت كورس ماكس فى مركز يات
                            ولكن للاسف لم استفاد بنسبة كبيرة
                            ومستوايا فى الفوتوشوب متوسط
                            واردت الانتقال لبرنامج المايا
                            حضرتك تنصحنى بااسطوانات ايه للتعلم علما بان مستوايا فىا للغه الانجليزى
                            30 فى المائه
                            وايه رايكم فى مجموعه كارتون لاب
                            وكيف اصل للاحتراف
                            هل متوفر فرص عمل للمايا فى مصر والوطن العربى
                            علما باانى لسه بدرس فى كليه تجارة
                            هل هناك عائق عند الشغل

• موضوع رائع جزاكم الله خيراااا ..

Noha Abd El-hafez
                              Applied Arts

<My Site>

• بسم الله ما شاء الله على كلامك

يعمل...