Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف تكتب سيرتك الذاتيه و تصنع ديموريل باحتراف .. حازم صبري

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• موضوع جميل وصح ميه فى الميه

• المشاركة الأصلية بواسطة mayawy مشاهدة المشاركة
      الحمد لله ياشباب قمت بتجميع الموضوع فى ملف وورد ونظمته على قد ماقدرت وعملتو وورد عشان كل واحد يظبطو زى ماهو عاوز
      وده طبعا بعد اذن الاستاذ حازم

حمل من هنا

http://www.4shared.com/file/34bsxiuh...al__cv_an.html
      الرابط يحتاج لكلمة مرور لفك الرابط
      Egypt : 0020105524648
      Oman : 0096893643880
      Mina_smared@hotmail.com

• يا استاذي الكريم حازم صبري الخص عليك كثرة كلامي و اقول (انت مبدع ياليتني اكون بمثل ابداعك)
        ------------------------------------------------
        http://www.facebook.com/
        ALHUSSIENGFX

--------------------------------------------------------------------
        -----------------------------------------------------------
        ----------------------------------------------
        ---------------------------------------
        -----------------------------------
        -------------------------------

--------------------------
        ----------------------
        ------------
        ------
        -

• معلومات قيمة ومفيدة جداً .. ولو إني مبتدأ في المايا
          جزاك الله كل الخير ووفقك لما يحبه ويرضاه

• الله ينور فعلا يا استاذ / حازم موضوع جميل جدا

و بصراحة انا سمعت عنك بالخير من ناس كتير

و منتظرين المزيد

• كلام روعة يا حازم
              وفية اخطاء كنت فعلا بقع فيها فعلا
              منها انى كنت بجمع جميع تصميماتى فى اى جزء ويب و طباعة ..الخ فى سى دى واحد ودة لان دة شغلى وعجبنى وشايف انة ممكن يعجب الناس بغض النظر عن انة مش مجال الشركة الى يقدم فيها بس بقول هيبين ابداعى فى التصميم
              شكرا يا معلم
              يارب يا رحمن على نفسى قوينى املالى قلبى ايمان
              وارزقنى واحمينى خلينى طول الوقت ماشى فى حماك يا كريم انا غصب عنى غلطت عارفك يارب رحيم

• بصراحة موضوع غايه ف الروعه دي اول مشاركه ليا لاني استفدت جدا جدا بارك الله ف الاخوه هنا كلهم

• كلام جميل واستفدت منه جدا وفيه حاجات كنت مقتنع بيها وحضرتك اكدتهالى شكراااااااااااااااا جدا
                    حابب اعرف مكان العمل هل غرفه خاصه بك ام غرفه كبيره بها اكتر من مصمم ولو هو الجواب الاخير ازاى تشتغل مع ناس عامله دوشه فى المكان
                    وداخلين خارجين وفى توتر فى المكان ؟وكل شويه تلفون يرن .اصله حصل معايا !!

• جازاكم الله كل خير يا شباب

المشاركة الأصلية بواسطة hossam_3d مشاهدة المشاركة
                      كلام جميل واستفدت منه جدا وفيه حاجات كنت مقتنع بيها وحضرتك اكدتهالى شكراااااااااااااااا جدا
                      حابب اعرف مكان العمل هل غرفه خاصه بك ام غرفه كبيره بها اكتر من مصمم ولو هو الجواب الاخير ازاى تشتغل مع ناس عامله دوشه فى المكان
                      وداخلين خارجين وفى توتر فى المكان ؟وكل شويه تلفون يرن .اصله حصل معايا !!
                      حاليا ... انا شغال في غرفة ... انا و "تنشيا Tenchia" الشاب السنغافوري فقط ...
                      اما ال senior بتاعنا "تشاو chao" له غرفة منفصله ...

الاطيف اني انا و تنشيا ما بنعملش اي داوشة بالمرة تماااااااااااااااما ...!!! اصلا بنتكلم
                      قليل جدا في اوقات الشغل ....
                      وانا وهو متعودين لما حد يتكلم في التليفون ... لازم يخرج برة الغرفة عشان مايعملش داوشة
                      للشخص التاني اللي قاعد في الغرفة ...

طبعا بشكل عام لو انت شغال في مكان مفتوح ... ومليء بالناس وداوشة ... بيبقي مميت
                      مش عارف انصحك بايه ...!! عشان تعرف تحل المشكلة دي ...!!

اصل الوضع كده في اروما ... كان فرح بنت العمده ههههههههههههه وتلاقي ناس تهرج وتظيييييط
                      لدرجة ان كان في ناس بتنزل fight في وسط الناس تهريج ...!!! بس ضرب بجد والله ..!!!!
                      لدرجة ان كان في ناس بتتعور ...!!!

والصراحة برضو .... عشان ماكدبش عليك كنت انا وبعض الشباب بنلعب كورة في وسط الناس
                      هههههههههههههههههههههههههههه بس من كتر ما كنا بنبقي مقمين في الشركه
                      وبنبقي خلاص هنطرشق من الشغل ...!!!
                      Hazem M. Sabry
                      VFX Artist
                      MBC Creative Service
                      ===========
                      www.hmsabryworks.com
                      Voxel Works - My Tutorials Page

• المشاركة الأصلية بواسطة emad_model مشاهدة المشاركة
                        السلام عليكم اهل المنتدى الكرام
                        شكرا على المعلومات المهمه من الاخ الفاضل حازم.
                        طبعا انا نفسى اتعلم جدا لكن عندى مشكله هى انى سنى كبير شويه -اتعلمت بعض البرامج لكن وقعت فى كل الاخطاء التى تكلم عنها الاخ حازم -فى التقدم لبعض القنوات الفضائيه - البرامج كانت final cut .motion . الخ
                        برامج مونتاج -لكن الان باحاول اتعلم افتر افكت من موقع فيديو كوبيلوت اعتقد ان ممتاز
                        ياترى مهم انى اتعلم المايا والكلام الكبير ده -------انا بس خايف ان يكون سنى عقبه (36سنه)
                        انا شغال فى مجال مختلف نهائى لاداعى لذكره ولكن احب شغل الجرافيك
                        شكرا اخ حازم على المجهود وجازاك الله خيرا ونفع بك

أطلبوا العلم من المهد إلى اللحد ....

وليس هناك كبيبر على العلم .. يا أستاذ عماد

تحياتي ليك.. وللأستاذ حازم

• المشاركة الأصلية بواسطة ahmaeed_89 مشاهدة المشاركة
                          جميل مستر حازم .......بس مفهتش حاجه ....لأنو تكتب بالعاميه .......
                          في بعض الناس ما تفهم كنابتك ^^
                          عشرين نجمه على الموضوع.....

لكن هذا الموضوع للمحترفيين ^^
                          كلام جميل لو كان بالعربية يكون أحسن

• بسم الله الرحمن الرحيم ..
                            شكرا ياحازم على هذا الموضوع القيم جدا.. واستطيع القول ان كلامك مئة بالمئة مافيش نقاش..الوقت ياجماعةاهم شى ..الان وسط هذا العالم الملىء بالمحترفين والدروس والبرامج اصبحت تمتلك ادوات تسهل عملية الموديل والرندر والاضاءة وكذلك الافتر افكت برجكت مفتوحة تقدر تخلص بيها الشغل وغيره .. الشى الوحيد اللى حيخليك فعلا متميز هو الوقت مع جودة العمل جودة العمللها حلول كثيرةوزى ماقال حازم تعتمد على فكرك اللى موش حتجيبه الا بالخبرة والتمزيط ""الكلمة ديه بالليبى يعنى تنفحت فحت"" اذا يبقى عاملالوقت .. كيف تهزم هذا الوقت .. انا مهندس معمارى واول مابيجينى اى شغل باعمل اسكتش بس موش للمشروع انا باعمل اسكتش لوقت المشروع يعنى فى لحظة اعرف كم محتاج وقت لعمل الديزين ورسم الاوتوكاد والمودلينج والرندر لو مطلوب واخيرا انيميشن.. يعنى فى شغل الماستر اللى عملته السنة ديه فى جامعة السى يو اى فى امركيا وكان تخصصى هو
                            Architecture digital media
                            سوال كلالاشخاص انت عملت كل الشغل داه فى اسبوعين وطبعا لانى انا اللى عملت الشغل داه بفضل الله وتوفيقه كنت بقول وبثقة ايوه .. وصدقونى كانوا مبهورين بادارة الوقت للمشروع اكثر من المشروع نفسه وداه هو سر نجاحك الان..
                            طيب السر فين ؟؟؟
                            انا علشان اخلى الموضوع يولع اكثر حخليكم اتجوبوا الاول وبعدين اقول وجهة نظرى او بالاحرى طريقتى واود من حازم ان يعطينا فكرة هو كمان لانى بصراحة ماشى بنفس كلامه وسكته بالزبط ""كربون يامعلم""
                            الفرق انا معمارى وباستخدم الماكس ماعادا ذلك نسخة..
                            سؤالى ليك ياحازم "" فى السيرةالذاتية وديه دايما بتعملى مشاكل ومطبات انت عارف انا مهندس معمارى وديزاينر يعنى معنديش فى الانشاء لكنى مهوس بالجرافيك وخاصة البروموشن وبتمنى ان اشتغل فى شركة استفيد واطور نفسى فى الكمبوزت..على فكرة انا هنا فى امريكا استاذى بيشتغل فى شركة العاب اللى عملة لعبة Fallout 3
                            اسمه ::Rafael Vargas
                            حاليا بفكر اشتغل معاه على الاقل اطور نفسى فى مجال الالعاب وطبعا فى مجالى اللى هو العمارة ..المهم سؤالى اكتبايه بالزبط فى السى فى ؟؟ انا بصراحة بحب الاثنين العمارة و الانيميشن
                            منتظر ردك واشكرك على معلوماتك القيمة
                            اخوك حسام
                            سبحان الله

*****SpecterWorld CREATIVE

• السلام عليكم ...

شوف يا صديقي ... انا اوضحت قبل كده ان لازم لازم تكتب في السي في حاجه واحده بس .... واضحه وصريحه ... انت عاوز تشتغل ايه ؟؟؟
                              انت عاوز تكون مهندس معماري وفي نفس الوقت تشتغل انيميشن ...!!! وده معناه انك تسير في اتجاه اليمين والشمال في نفس الوقت ؟؟؟؟؟؟ اختار يا صديقي ...

في فرق كبير جدا جدا مابين المهنة ... والهواية ...!!! ممكن اكون محترف في مهنتي ... كادكتور مثلا .... بس محترف هوايتي وهي لعب الكورة ..!! عادي جدا .... لان هذه نقطه وهذه نقطه اخري ...!!
                              بس .... هل يمكنني ان اكتب في سيرتي الشخصيه انا دكتور عظام ... ولاعب كورة هجوم ...؟؟؟ اكيد لأ ...؟؟

لازم تختار بين احتراف مهنتك والعمل في مجال مهنتك ... او .... احتراف هوايتك ... و (((((((تحويل))))))) مجال عملك للعمل بهوايتك ....

انت وظيفتك وعملك و مهنتك ((((مهندس معماري))))) ... وتحب و تهوي (((((الانيميشن))))) ...
                              ممكن تظل مهندس معماري ... وتطور من نفسك ... في مجال عملك ... (وفي اوقات فراغك) تطور نفسك في هوايتك ... لكن لايمكنك تكتب هوايتك في السي في انها هي عملك ...

فيه مثل مصري شعبي يقول ... ((صاحب بالين كداب ... وصاحب ثلاثه منافق)) ههههه معناه من شغل باله "تفكيره واهتمامه" بهدفين فانه كادب لانه لن يستطيع التركيز فيهم ... وصاحب ثلالثه "اهداف" منافق ... ينافق نفسه ... لانه لن ولم وكل كلمات النفي اللي في الكون ... انه يستطيع الجمع بين 3 اهداف في نفس الوقت ...!!!

الانيميشن ... محتاج مجهود وممارسه غير عاديه ... وهو في حد ذاته ... اتجاه بيظل الطلبه في انيميشن منتور يدرسو فيه لمدة سنه ونصف فقط لاحتراف التحريك دون عمل مودل لمكعب واحد فقط ...!!!!!!! سنه ونصف تحريك وبسسسسسسسسس

والعماره ...!! انت ادري بها ... اتجاه تاااااااااااني خالص ...
                              علي المستوي المحترف ... لايعقل انك تكتب في السي في اتجاهين بعيدين كل البعد كهذين الاتجاهين ...!! اما عمارة ... واما تحريك .... اما يمين واما يسار .... اختار يا صديقي
                              Hazem M. Sabry
                              VFX Artist
                              MBC Creative Service
                              ===========
                              www.hmsabryworks.com
                              Voxel Works - My Tutorials Page

• السلام عليكم
                                اخى حازم طبعا انت بتقول اتجهين مختلفين وجبت دكتور وكرة قدم اى نعم الاثنيندول بعيدين كل البعد بس اهو عند يحي الفخرانى ماهو دكتور كويس وممثل ناجح وغيره بس انت هنا بتحكى على شيئبن متقاربين هما الارت والعمارة هما الاثنين من واحد عندك مثلا احمد بهاء تخصصه ايه ماهو هندسة عمارة والا ايه لا انا موش معاك يعنى الاستاذ بتاعى فى الالعاب هو world art وداه بالزبط اللى انا اقدر اعملوه علشان اكون فى الاثنين وداه دليل انك تقدر تدرسين حاجتين ولو انت متمكنمن الاثنين ليه لا ..ولكل قاعدة شواذ يعنى فيه اشخاص ربى اداهم موهبتين وبيشتغل بالاثنين وفيه امثلة بالهبل ..يعنى انا مهندس معمارى ممكن اركز اكثر على التصميم ..فى كثير من الافلام والالعاب بيتعينزا بالمهندسين فى العمارة وبيفضلوا ان يكون لديهم قدرة على الاقل فى فهم المودلينج والمتريال وشوية انيميشن.. وداه راى الشخصى من خبرتى هنا و بالمناسبة فى شكرات حتى فى امريكابيفضلوا ان تكون عندك مواهب اكثر داه بيخليهم يدوك سبورت اكثر فهو عاوز مهندس بس ياريت يعرف اوتوكاد والاحسن يشتغل ثرى دى والله لو بيعرف يعمل انيميشن وديه تجربة شخصيا حصلت لى هنا بامريكا بس الشى الوحيد انك تحط اللى انت فيه بروفشنال هو الاهم والاول وبعدين تحط الباقى .. وهى ديه الدنيا
                                سبحان الله

*****SpecterWorld CREATIVE

يعمل...
                                X