Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤالان عن الدمج merge + Edge tool

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤالان عن الدمج merge + Edge tool

السلام عليكم

لدي استفسار بخصوص الدمج

كما موضح بالصورة :

لدي استفساران :

الأول كيف اقوم بدمج كلمة 3D الى الكوب كما موضح بالصورة كما هو معروف لازم عملية الMerge تكون مساوية للمضلعات حتى يتم الدمج بأحسن وجه .. فهل في طريقة لدمج هذه الكلمة لانها تحتوي على كمية من النقاط والمضلعات ...

السؤال الاخر في أعلى الكوب يوجد edge بلون ازرق فهل في طريقة ازيل هذا واجعله edge عادي لانه في حالة دمج كلمة 3D فان مضلعات أعلى الكوب يندمج معها ..

.....

الامر الاخر عن edge tool

فكان هناك طريقة استطيع احدد باي منطقة بشكل حر لكن الحين لو وصلت الى حد معين فينقلني الى النقطة الزرقاء وانا اريده مقاربة للنقطة الزرقاء فما هي الطريقة ؟

اتمنى وضحت الصورة

انا مسجل من فترة لكن الحين بدأ الجدية
    فهل عادي اسألأ حتى لو مية سؤال :P

بالنسبة لدمج كلمة 3D على الكوب فاولا لازم تختار كلمة الثري دي وبعدين تختار امر union كما في الصورة القادمة ثم تختار الكوب

وبعدين يا اما تختار hid لاخفاء التصاميم الاصلية يا اما تختار delete لمسحها خالص

وبعدين تبدا تعدل عملية الدمج بايدك

ملحظة ده كله قبل ما اتشيل اي فيس من الكوب

اما الطريقة اللي انت بتقول عليها دي انا عن نفسي بافضلها وبارضو هتضطر انك تعدل الفيسس والادجز والبوينت بايدك علشان تكون كل حاجة مظبوطة

علشان تظبط عملية الميرج قرب شوية كلمة ثري دي الى الكوب وبعدين اعمل عملية الميرج واتحكم في المؤشر بتاعك وخالي بالك لان ساعات واحد من 10 او واحد من 100 بتفرق قوي قوي في عملية الميرج حاول تتحكم في المؤشر كويس وهي ممكن تظبط معاك ولكني متاكد هيكون فيها مشاكل بارضو لان عدد الاضلاع غير متساوية بين الكوب والنص
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

بالنسبة لسؤالك الثاني فيوجد هنا اكتر من اداه لعملية السلكت وهتوفر عليك كتير قوي لو حبيت تختار بوينت معينه متقاربة ويمكنك ان تجد هذة الاوامر هنا

اما بالنسبة للمشكلة ففعلا سعات لما باجي استخدم الاداه add edge tool وبكون قريب من نقطة لحد ما فبيتم تحديد النقطة الزرقاه ووضع الادج عليها ولكن ايضا في حالة اضافة فيرتكس نفس الحوار سعات بيحصل والحل انك تضع النقطة او الادج قريب من النقطة الزرقاء وبعديت ترحكها باداة الموف تول وتظبطها

ملحوظة هذة المشكلة لم اواجها من فترة كبيرة

وارجو ان اكون فهمت مشكلتك بشكل صحيح واكون افدتك
      سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
      وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

أشكرك أخي ^_^

بس ممكن توضح الفروقات بين استخدام ال merge وبين Union

لاني جالي confusing >_<

يعمل...
        X