Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

أم محمد :: WIP - compositing workshop2 ::

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• أم محمد :: WIP - compositing workshop2 ::

السلام عليكم جميعا
    هذا البلوبرينت الذي عملت عليه لإني لم أستطع الحصول على الملف المجاني وملف obj فاضي تماما فقررت اشتغل من الصفر
    لكن انا لسه بدأه اليوم فأرجو المعذرة على التأخير

وهذا ماوصلت إليه حتى الآن

عندي مشكلة في البوولينز بيقف عند عدد معين من الطرح حتى بعد عمل مسح للهيستوري
      فهل هناك حل معروف لهذه المشكلة

انصح بالإطلاع على هذا الموضوع للفائدة:

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=174324
        مدونتي

لاحول ولا قوة إلا بالله

تاني check point هتبقي 4 مايو .. final texturing + one image final compositing
          Hazem M. Sabry
          VFX Artist
          MBC Creative Service
          ===========
          www.hmsabryworks.com
          Voxel Works - My Tutorials Page

آسفة جدا جدا على التأخير يا استاذ حازم لكن الوقت ضيق جدا والعمل كان محتاج تركيز كبير وهذا ماتوصلت له غير راضية عنه طبعا لكن أعذرني لإني ماشتغلتش مودلينج من فترة طويلة

شكرا جزيلا أخ أنس موضوعك أفدني جدا ليه ماشاركتش في الورشة دي

وهذا التيرن تيبل
            http://www.youtube.com/watch?v=Ml12BUtvIYU

باقي التطورات وأرجو النقد أنا مازال عندي مشكلة في الباس تبع الرامب شيدر وأرجو توضيح لكيفية التعديل على قيم اللونين في الريندر العادي تبعه والمودلينج غير راضية عنه لكن لضيق الوقت والتأخير اضطريت أرفعه

شوفى يا أم محمد ...

الpasses إلى إنتى مطلعاها دى ... مش ده المطلوب والمطلوب هو

عمل render للسين بإضائه وإستخدام passes لتحسين المشهد زى ماتم فى بروجكت الزبادى فى الورشه الاولى ..

هنتقد العمل بفرض أن هذا هو المطلوب :

فى مشاكل عندك فى خامة الموديل الأساسيه اللون الإسود حاسس انها بهتانه جدا وليس مثل الحامه الأصليه قارنيها بالريفرانس بتاعك

2- الانعكاس مش كده خاااااااااالص ومش دى الhdr المطلوبه للموديل ده ..

3- إنتى مستخدمه reflection sharp و reflection blur ليييييييييييييييييييه !!!! طيب انا مش حاسس بيهم فى الcomposit النهائى ...

مش كل التمارين زى تمرين youtube وقبل ما تطلعى اى passes فكرى ليه بتطليعيه وهل يستاهل اردندره ولا لأ!!!

الإنعكاس على الأرض مش صح خااالص .... إنتى شايفه إيه ..!!

الشاشه وأنا أنصح إنها تتفصل تترندر passes لوحدها لأنها ليه ظروف تانيه من الإنعكاس ومحتاجه شغل عشان تبقى

فيها واقعيه ...

خامة الزراير والأسهم مش مضبوطه ...

خامة الفصل بين ظهر الموديل ووجهه مش مضبوطه ...

عموما الموديل نفسه محتاج إعادة النظر من الاول فى الcomposit ...

بس ......... بالطريقه إلى أنا قلتها فوق

وأخيرا قارنى بين وشوفى ليه ده مش زى ده او قريب من ده

مع النظر للملاحظات إلى انا قلتهالك ... وان شاء الله تطلعى شغل زى الفل ..

وبحييكى على مجهودك وبالتوفيق ..

ولو فى أى سؤال أو مفهمتيش حاجه من الملاحظات إسألى ....

ولو إتأخرت فى الرد معلش لأنى عندى ضغط شغل رهييييب جدااااااااااااااااا فى الوقت ده لدرجة إنى مش عارف أشارك معاكم فى البروجكت التالث

مش عارفه أشكرك ازاي أستاذ bido
                  أنا فعلا كنت محتاجة الكلام ده أوي وان شاء الله هايفرق معايا كتير ، بس معلش استفسار انا مافهمتوش المقصود اعمل اضاءة للسين وبعدين اعمل كل الباسس والغضاءة موجودة ولا في باس الديفيوس بس
                  بخصوص خامة الموديل اللون فعلا اسود لكن انا خففته بالقصد
                  بخصوص الhdri هل هناك مواصفات معينة مثلا انا مالحظتش وجود انعكاس اساسا في الريفرانسيز عشان كده خففته خالص في ال composit
                  بخصوص الانعكاس اللي على الأرض انا فعلا عارفه انه مش صح لكن مش عارفه ليه سألت كتير عن الباسس بتاع الرامب شيدر مش بيطلع معايا صح بالطريقة المشروحة في الورشة لكن عملت الباسس بالطريقة العادية واستخدمت فلتر frischluft لكن النتيجةلا تعطي التأثير المطلوب
                  الشاشة انا رندرتها مع الموديل كله لكن فصلتها في الcomposit بماسك عملته في أفتر لليرين بتاع الشارب والبلور
                  خامة الفصل لا أفهم ماذا تقصد بها هل هي للماسكات انا لم أستخدمها لكن ياريت توضح ليه مش مظبوطة عشان أفهم
                  وبالفعل انا هاعيد الموديل من الأول لإن المودلينج كمان مش عاجبني خالص
                  بس حقيقي شكرا جزيلا على هذا الشرح والإفادة

لالا مش قصدى الطريق دى شوفى

بصى على المشاركه دى

http://www.maxforums.net/showpost.ph...4&postcount=34

شوفتيها ok

هنا فى السين ده الباسس الى خرجت كالتالى

1- color بمعنى :

هنا الcolor مكنش عباره عن surface shader من غير اى انعكاسات او اضاءه ...

هنا الcolor كان عباره عن سين كامل فيه اضاءه وخامات وانعكاسات وfg .. gi يعن كامل مكمل

اعتقد كده بقت مفهومه ... ندخل فى الى بعده

2- الpasses الى هتطلع زياده انتى بتطليعها لتحسين الصوربالpasses إلى إنتى هتطليها مع الcolorوتصحيح الالوان ببرنامج الcomposit تماااااااااام كده...

توضيح صغير ...

ليه إحنا هنا بنستخدم باسس طالما إحنا عملنا إضاءه وريفلكشن

الإجابه هنا .... مستحيل او من الصعب جدا الحصول على نتيجه مرضيه سواء فى الألوان أو واقعية الشكل بدون color correction أو عوامل مساعده ---- passes---

تدينا النتيجه إلى إحنا محتاجنها وده دور الcomposit ...

لأن ببساطه أى فيلم 3d مبيطلعش من برنامج ال3d على السينما عدل

لا بيمر بمرحلة الcomposit الاول عشان زى ما ذكرت بالاعلى ...

يعنى مثال ممكن نطلع بجانب الcolor ---- occ rim light normal

تمام كده !!

الله ينور عليك يا أستاذ أخيرا بدأت أستوعب الدنيا ماشية إزاي إن شاء الله هابدأ من جديد حتى المودلينج
                      بس فاضللي مشكلة الرفلكشن وطريقة اخراج الباس بتاعه

يا ام محمد انا حاسس ان المودلنج فيه اخطاء كثيرة من حيث الاساسيات مع ان السين باين في المشهد مفيهوش اخطاء وايضا الاساسيات مش لازمة قوي في التصاميم الثابتة ولكن بصراحة لو مشيتي على الاساسيات هتوفر عليكي حاجات كتيرة قوي في المستقبل

ومشكور جدا على اسئلتك الجامدة

عزيزي bedotop مشكور على شرحك بصاحة انا كلامك دلوقتي فهمني حاجات كانت تايهه عن بالي خالص وكنت دائما بقول لية الاخراج بتاع وحش بس دلوقتي عرفت السبب

مشكور جدا عزيز bedotop على الشرح المبسط دة
                        سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
                        وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

انا عارفه ان المودلينج فيه أخطاء وعشان كده باعيد من الأول المشكلة اني أساسا سيبت المودلينج من زمان لكن ربنا يسهل ونستزيد خبرة منكم إن شاء الله شكرا على تشريفك الصفحة يا دونجوان

للاسف انا ماعنديش نت الان في المنزل الجديد ..!!! وكمان صعب شوية اعلملك علي
                            الاخطاء الموديل ... لان هناك اخطاء في الموديل ... يجب تصليحها قبل الدخول علي
                            الماتييالز ...

انا بس عندي مشكله ... انا عاوز الناس تتعود تساعد بعض ((زاي بيدو توب)) الكل
                            يخش وينقد ويساعد في التعديل ...!! لان الوقت عندي مش سامح للتعديل علي الكل ...

النقطه التانية ....
                            انا عاوز كل واحد يبتدي يشوف اخطائة اكتر ... والحاجات اللي غلط انتي تصلحيها من
                            غير ما تستني حد يقولك ان ده مش مطابقة للواقع ... او نسبهه غلط ...!!
                            عودي عينك علي رؤية اخطائك ... وتحديداين المشكله ... وتحلي المشكله ...

هاحاول ان شاء الله اعطيكي ارائي علي الموديل ((لانه الاساس)) لازم تبني اساس صح
                            ثم تبيني ادوار فوقة .... فانا مش هاقولك راي علي الماتيريالز ((بالاضافة ان الطريقة ده
                            مش المطلوبة)) بس تركيزي علي الموديل ...

اليوم ان شاء الله ... اعطيكي راي
                            Hazem M. Sabry
                            VFX Artist
                            MBC Creative Service
                            ===========
                            www.hmsabryworks.com
                            Voxel Works - My Tutorials Page

ياريت فعلا أعرف أخطاء الموديل لإني ممكن أعيده بنفس الأخطاء طالما ماعرفتهاش صح انا بس عندي إعتقاد إن اللوبينج مش مهم غير في الكراكتر عشان السكينينج والأنيمشن ومشاكلهم لكن طالما مافيش الكلام ده فهل للوبينج أهمية ياريت أعرف الكلام ده صح ولا غلط وكلامك تمام طبعا

يعمل...
                              X