Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مساعدة في تقليل وقت الرندر

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مساعدة في تقليل وقت الرندر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

كنت باتابع احدى الاسطوانات التعليمية للاضائة المهم قمت بتفعيل خيار الجلوبل اليمنيشن وخاليت عدد الفوتون 200000 وخاليت photon search radius = 10

وبعدين فعلت الفاينال جازر وخاليتة مثل ما هو

وارجعت حاطيت خامة عادية جدا على الشباك لونها بني وخامة عادية جدا على الجدار لونها ابيض ثم قمت بوضع خامة بلين على الارضية ووضعت داخلها خامة خشب وزودت شوية في الرفليكشن

وقمت بتغيير قيم specular

gloss= .15
    sample= 2

لحد كدة والرندر اصبح بطئ جدا وكمان دة كلة ولسة مظهرتش ولا وضعت خامات لباقي الاجزاء اللي في الغرفة مثل الكنبة ولما ظهرتها ووضعت لها لون ثم زودت شويا في الرفلكشن وارجع زودت في
    gloss= .057
    sample= 1

طبعا اصبح الرندر بطئ جدا مع الني مقلل من جودة الرندر

المهم انا عاوز طريقة احافظ بها على الاعدادات ولكن الرندر يكون سرع شوية

فهل يوجد طريقة لتقليل وقت الرندر سواء للصور الثابتة او الانيميشن
    التعديل الأخير تم بواسطة donjwan88; 08 / 02 / 2010, 01:51 PM.
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

ممكن توضع لنا سكرين شوت من اعدادات الرندر - الماتيريال

مشكور جدا استاذ عمر على الرد

اتفضل دي اعدادات الرندر اللي عندي

ودي اعدادات الماتيريال اللي في اليسار بتاعت الارضية مع العلم باني وضعت نود مستقل للفوتون اما اللي في اليمين فهي خاصة بالكنبة اما باقي الماتيريال فهي بلين عادي جدا مع اضافة الالوان فقط دون استخدام اي تأثيرات

وربنا يوفقنا جميعا
      سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
      وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

اخي اللي قال لك اياه نور المصري ممكن يساعد .. ولو عاوز اساعدك اكثر ارفع لي المشهد

انا بشتغل منتال راي مايا لكن بساعدك أنت الآن في مرحلة تجربة ليس في الإخراج النهائي
          اهم الأشياء الي ممكن تعملها أولا أنا لاحظت إنك شغال في nobre of ray تبع الفايننال كادر ب100 خليها أقل مثلا 20 و 100 أو أكثر خليها للإخراج النهائي لأن بيفرق كثير في وقت الرند
          ثاني شيء أنا شايف في خريطة الفاينال كادر في file map setting ovrite existing file
          هكذا تأمر المنتال راي أن يعيد تكوين الخريطة عند كل تجربة رندر إنت اعمل رندر مرة ب overiwte
          و بعدين غيرها ل freeze
          و أيضا بإمكانك عمل خريطة للكلوبال إلمنيشن و تصغير accurency و إن كان الأكرنسي لا يلعب دور كبير جدا في رفع زمن الرندر
          لكن إن في مرحلة تجربة

يعمل...
          X