Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ازاي اقدر اعمل center pivot كما في المايا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ازاي اقدر اعمل center pivot كما في المايا

السلام عليكم يا شباب السوفت اميج

ممكن حد يقولي ازاي اقد علم center pivot كما في المايا انا عارف اني ممكن اضغط alt واحرك الموؤشر عادي ولكن هل يوجد زرار يقوم بعمل venter pivot للمؤشر دون معانات تحريك المؤشر يدويا

وهل يوجد اداة مثل اداة SculptGeometryTool علشان بستاعدني كتير جدا في توفير الوقت عند التعديل على البوينت
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

select object >>> press X or Cor V for scale , rotate or translate ....u'll see the axis... hold ALT ... and grab the axis and move it to wherever u want ....

or ...
    at the upper right set the filter to Center and grab and Center axis and move it wherever u want

probortional modeling (prop) at the right section of the UI ...in the middle find the PROP button ....

cheers
    SWORDFISH

مشكور اخي العزيز SWORDFISH على الرد

وبالنسبة للخيار الاول فانا عارف الموضوع دة كما ذكرت سابقا ولكن مفيش زرار مسافت ما اضغط علية يحول المؤشر الى المنتصف على طول هو دة اللي كنت اقصدة

وبالنسبة للخيار الثاني فبصراحة انا مفهمتهوش قوي ممكن توضح

اما بقى بالنسبة للاخير فبصراحة انا لسة مكتشف الموضع دة دلوقتي مع استخدام الاداة التي يتم تنفيذها عن طريق الضغط على حرف ال m بصراحة بيعطي نتائج ممتازة ودي احدى النتائج بعد التعديل وما زالت طبعا في مرحلة التصميم

وعلى فكرة انا استخدمت نفس طريقتي في برناج المايا في التصميم

وبصراحة الاداة ازهلتني بنتيجتها الجبارة في التعديل والبرنامج نفسة رائع جدا في التعامل مع الادجز والفتركس عكس المايا لاني باعتبر الماي اضعف في التعديل على الفرتكس والادجز وبالاخص الادجز

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

بص يا سيدى لما تختار الاوبجكت وتختار اداة translete,rotate ,or scale هتلاقى على اليمين زرار اسمه COG ومعناه Center of geometry بس كده

بالنسبة للسؤال التانى معرفهوش بصراحة
        حلمى ان اكون مصمم العاب و3دى ناجح

ادعووووووووووووولى

عضو في نادي محبي البطاطا

طريقة الألت طريقةمؤقتة تنفع في تعديل البوز احيانا ً ..

طريقة ال center تعمل إزاحة للبفت إلى أي مكان تريد .. وممكن عمل لها انيميشن

طريقة ال cog . تزيح البفت إلى المنتصف و لكن بشكل مؤقت ..

لإزاحة البفت إلى المنتصف بشكل دائم .. tranform >> move center to bounding box

مشكور جدا اخي عمر على الحل هو دة اللي كنت اقصدة

مشككور جدا اخي nacasho على ايضا هذا الحل ولكن اللي كنت اقصدة اخحونا عمر قالة والف شكر ليكم جميعا يا شباب على المساعدة

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

يعمل...
            X