Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

( kha-hamdy ) الفصل 1 التمرين 4

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ( kha-hamdy ) الفصل 1 التمرين 4

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    بفضل و الله و بحمده تم إغلاق موضوع التمرين الثالث و سيتم هنا وضع التطورات الخاصه بالتطبيق الرابع نسأل الله السداد و التوفيق لنا و للجميع إن شاء الله
    روابط المواضيع المغلقه فى التوقيع الخاص بى

عدنا بعد الفاصل بالمخطط الخاص بالتطبيق الرابع و أرجوكم لو فيه ملاحظات ياريت نقولها بصراحه علشان نظبطه

المسار الأصفر لكرة التنس و الأحمر للبولينج

انا ملاحظ حاجه غريبه إن الأعضاء اللى بيعملوا التطبيق الخامس عددهم قليل فهل سيتم تمديد فترة التطبيق الخامس حتى يكون موجود عدد اكبر من الأعضاء فى هذا التطبيق أم ستسير المدرسه على نظامها كما هى

بالله عليكم إدعوا لى بتفريج الحال و راحة البال لأن اخوكم فى دوشه كتييير فى دماغه و مخلياه مش مطظبط ما تنسونيش من دعائكم .....

فرج الله همك اخي عليك بالأستغفار .

بالنسبة للتطبيق المخطط جيد عدى بعض الملاحضات منها ارتداد الكرة اليسرى على الجدار الأيمن لاحض انها تتخذ زاوية اعلى منما يجب يجب ان تكون الزاوية كما لو لم يكن الجدار لكن في الأتجاه المعاكس .
          ايضا حاول جعل زويا القمم في المخطط اي عندما تكون الكرة في اعلى الوضعيات حاول جعلها اكثر انحناء و smouth اكثر وليس حادة كما هنا .
          حاول ان تخطط ايضا لل timing فهو شيئ سيسهل عليك كثيرا ويجنبك الكثير من الأخطاء التي قد تطرك لأعادة العمل كله .
          دروس فيديو عربية في الكركتر ريجنج
          دروس فيديو عربية في ال toon car rigging

حاضر أخى فيصل
            بالنسبه للمخطط فهوكان معمول على الباور بوينت و علشان كده القمم بتاعته باكون حاده شويه إنما طبعا هو ده شكل المخطط بشكل عام
            بالنسه لإرتداد الكره اليسرى على الجدار الأيمن هلى تقصد أن أقلل من زاوية إرتدادها ..هذا ما فهمته هل هذا صحيح و إن شاء إن شاء هاحاول أرفع الفيديو النهارده

بالنسه لإرتداد الكره اليسرى على الجدار الأيمن هلى تقصد أن أقلل من زاوية إرتدادها ..هذا ما فهمته هل هذا صحيح و إن شاء إن شاء هاحاول أرفع الفيديو النهارده
              صورتك لم تعد تضهر ولكن هته هي افكرة .

فهمتك فهمتك ............
                و لكنى لا أعلم ماذا حدث لصورة المخطط و هارفعها تانى إن شاء الله مع التعديل فيها .......
                آسف على هذا الخطأ

ده التطبيق و لكن من غير الدوران و مش عارف ليه جودة الفيديو ضعيفه كده

http://www.youtube.com/watch?v=Cg0imSu2vyk

أنا غيرت السناريو بتاع الحركه كله و أنا شغال عملت حاجه غلط أثناء التحريك و نتيجة الغلط ده لاقيت فكره تانيه خالص و هى اللى أنا طبقتها

أنا مش عارف ليه عداد الفريمات مش باين رغم إنى حاطه ضمن الريندر و دى صوره فى المرفقات من الديسك توب عندى

حسننا صديقي تحتاج الى عناية بالتايمين .وايضا هناك خلل في زويا الأرتداد .ولكن ضع صورة للتراجيكتوري للكرة الصضغيرة ليكون النقد بناء .
                      بالنسبة للعداد والله لا اعلم ولكن يوجد ملف فيديو في موضوع الأسئلة يمكن وضعه كحامة على سطح معين .

حسنا جارى التعديل و لكن إعذرنى فى سؤال ما هو " للتراجيكتوري "

التراجيكتوري هو المسار الذي تتبعه الكرة خلال حركتها وهذا المسار يمكن اظهاره من خواص الكرة
                          Show Trajectory

بالتوفيق اخي

***** مدخلك الى عالم 3D Game Studio (اسئلة,نقاش,تعلم) *****
                          ***** المشي والتحريك Walks and Animation *****

التراجيكتوري هو المسار الذي تتبعه الكرة خلال حركتها وهذا المسار يمكن اظهاره من خواص الكرة
                            show trajectory
                            اجل صحيح .
                            حاول اخي ان تشاهد عملك بالعرض البطيئ والعادي مرات ومرات وتتبعه frame by frame وستكتشف الكثير .وسنساعد بعضنا في معرفة ما يغفل بعضنا .
                            بالتوفيق اخي

تصدقوا و الله أول مره أعرف الموضوع ده هايتعدل الفيلم تانى و هايكون احسن إن شاء الله

يعمل...
                              X