Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تحدي المنابر الاول :::: Limponi

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تحدي المنابر الاول :::: Limponi

هنا هعرض كل تجاربي ...

بدايةً ان طلع معايا فكرتين..او الاصح هما قصتين .. بس انا مقسمهم شوتات shots بس انا هشارك هنا في المسابقة بشوت واحد قصير

الفكرة الاولي وهي عبارة تمثيل acting
    والثانية .. هتبقي body mechanics

دي محاولتي في شوت من الفكرة الاولي ... المحاولة لسه مش مكتملة .. عبارة عن المفاتيح الرئيسية فقط ... لكن حبيت اعرضها . لاني افضل العرض من البداية .. وقبل تصحيح الاخطاء

http://www.youtube.com/watch?v=<obje...mbed></object>

والحركة دي هي عبارة هن جزء من شط ... المفروض انه في كرة صدمته في البداية .. بعد رد فعل عاضب .. وهو في طريقه اللي الشباك...هتصددمه كرة اخري (طبعا الشباك تخيلي.. هرسمه بعدين)

هوا مش شغال يا ريس وكاتبلى this vedio is no longer avelable..ممكن تحطه كويك تايم..؟؟
    اصلى بقالى سنين كدا ومش متعود اشوف أنيمشن الا بالكويك تايم..منتا عارف مميزاته..
    هى التجربه دى بتاعه الأكتنج ؟؟
    لو كدا أحييك..عشان انا بحب جدا البادى ميكانكس و الأكتنج بيزكس
    M HAMMAD
    M.A.Moniem

الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
    قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
    لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

بالتوفيق يا غالي
      متابع .....

ال poses ممتازه
        بالتوفيق أخى
        _______

ماشاء الله بداية قوية جداااااااا
          وفعلا الpose ممتااازة ممكن بعد اذنك صورة لل Poses من غير حركة فقط صورة ثابته

ممكن بسرعة كده تشرحلنا ازاي احافظ على النسب بين كل مفتاح واخر
          لازم اكون بعرف ارسم عشان اتخيل الموضوع ولا ايه بالظبط لاني بجد مش عارف اعمل حتى ball واحافظ على النسب بتاعتها

بالتوفيق ومتاااااااااااابع بإذن الله

اخواني معليش ماهوالبرنامج المستخدم ووللتحريك هل استطيع اعتمد على المايا فقط
            :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

منعم.. بص اعمل رفرش للصفحة ... اليوتيوب احيانا كتير بعلق... بس الفيديو شغال
              وهارفع برده الفيديو الكويك تايم

ويااااااااااااا منعم بطل كسل وابداء

______

MRZIK منورني دايما

___

gnomon انا مبسوط ان poses عجبتك .. هي المشكلة الاساسية دائما وابداء تكمن في التايمنج ... بس ان شاء الله هحاول ازبط التامينج.. بس بعد ماخلص ال breakdown .. لان بعده بيبان ازا التايمنج محتاج تزبيط ولا لاء

___

شادي.. انا هارفع الفيديو الكويك تايم ...وانت تقدر تشغله علي media player classic وتحركه فريم فريم بأسهم الكيبورد... لان الحركة الان بقت 180 فريم وحوالي اكتر من 60 poses

من ناحية النسب.. فيه نوعين ... 2d ودي انت مجرد بتحافظ علي حجم الكتلة من اول الحركة لاخرها... ودي سهلة خصوصا في برامج 2D بيبقي فيه اوبشن light table دي كانك بتشف الشكل اللي رسمته في الفريم اللي فات..

اما نسب ال perspective فديه انت بتحافظ علي نسب الرسم من منظور ثلاثي الابعاد.. يعني مثلا شخصية كل ما تقرب من الكاميرا حجمها بيكبر والعكس صحيح .. او واحد وهو ماش بيمرجح رجليه او ايدية في اتجاء Zdepth فدي محتاج تكون عندك دراية بالرسم في منطور ثلاثي الابعاد perspective ... بس انت مش محتاج الطريقة دي طالما انك بتعمل مجرد سكيتش حركة علشان يبقي reference ليك في برامج الثري دي ..
              أما لو انك عايز تعمل الحركة من اولها واخرها 2D فاكيد طبعا انت محتاج تكون دارس رسم او ليك خلفية عن النسب الانسان او الحيوان ... والتشريح ايضا... عشان كده بتلاقي في بعض ال animation show reel حطين رسومات لايف في الديمو

ابومايا .. طبعا تقدر تعتمد علي المايا فقط... لكن انك تعمل الحركة 2d في الاول بسهلك الحركة لما تيجي تعملها ثريدي

انا بستخدم المايا في الثريدي ... وبرنامج TVpaint في عمل السكيتش

ده تعديل بسيط علي حركة الاكتنج ... لكن لسه باقي عليها كتير

وده رابط للكويك تايم
                  http://rapidshare.com/files/146722723/Test03.1.mov.html

ودي حركة البودي ميكانيك .. بصراحة انا بدأت فيها لاني بدأت امل من الحركة الاولي.. فا قلت امشي في الانتين مع بعض

لسه الحركة دي في بدايتها

شكرا Limponi_3d على التوضيح
                    وبإذن الله قريبا جدا سالتحق بدورة في تصميم الشخصيات للتحريك ( 2d )
                    عشان تقريبا هو ده السبيل بإذن الله
                    متااابع

بحيك كمان مره..
                      بس المره دى عشان استخدمت برنامج TVpaint في عمل السكيتش..
                      برنامج فوق الممتاز..
                      M HAMMAD
                      M.A.Moniem

الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
                      قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
                      لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

Limponi_3d الحركة التانية تحفة ماشاء الله

العمل الثانى جميل أخى ومنتظر العمل النهائى أن شاء الله.
                          _______

يعمل...
                          X