Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

طلب نقد في كونسبت

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• طلب نقد في كونسبت

السلام عليكم اخواني..

هذا المنبر محبب إلى قلبي مع قلة مشاركاتي فيه إلا أني أرتاده لأمتع ناظري بفن بعض الأعضاء..
    أعتزم تصميم عمل 3d قريبا وعملت له كونسبت بسيط.. وانجرفت مع التيار عندما بدأت الرسم فلونته أيضا..

والمغزى من العمل أتركه لتخمينكم ولكي أختبر قدرتي في إيصال الفكرة..

ولي سؤالين.. ماذا تقترح كإضافة لهذا العمل؟ أنا في بالي أصمم سفينة طائرة بالإضافة للطيور.. أو إضافة غيوم كثيفة..
    السؤال الثاني.. بالعربي هل أنفع في فن التو دي ولا خلي الخبر للخباز؟

أرجو النقد على بلاطة وشكرا مقدما..
    Culture is your operating system

يبدو أنك متأثر بأعمال المحروقي .... خخخخخخخخخخخخخخخخخ ( >>++++<< )

المهم ... النقد ..

- إضافة بعد للمنظر ... مثل سلسلة جبال من بعيد .. وذلك حتى نحس ان الشاب راح ينط من علو شاهق

- راعي منبت الجناحين المقطعين ... كنت أحسب ان هناك حشرة على ظهره ... خخخخخخخخخ

- الجناحان ليس لهم ظل .. لكن يمكن الموضوع يختلف عند عمله 3d

سلام ....

تشكر عزيزي Libya82

فعلا لم انتبه للظلال.. عملت تعديلات طفيفة في الصورة الأصلية
      طبعا فكرة العمل أن الشخصية وقفت عند جزيرة طافية في الهواء وبسبب تقطع جناحيها فهي حبيسة هذا المكان.. فكان ببالي أظهر حزنه، مو بالضرورة أبين انه حينط من فوق..
      وعالعموم العمل يغلب عليه طابع الفانتازيا.. حتى الخلفية ناوي أبرزها بشكل فانتازي وغريب.

شكرا مرة أخرى

اظن ان العمل ده هتسميه "راحل"
        بصراحه الفكره حلوه لو كانت زى ما انا فهمتها... وممكن تكون احلى وانا مافهمتهاش
        بالنسبه للتفاصيل انا مع ما قاله الأخ ليبيا82.

بالنسبه للتو دى تعالالى.... انت وابو سلطان مستلميننى نصايح وتوجيهات... جيت فى ملعبى...

التودى محتاج تعرف حاجات كتير وتتدرب كتير عشان تعمله... زى الثرى دى بالظبط... تقنيات ومهارات وحس فنى...
        وبما ان الحس الفنى موجود... ابحث فى التقنيات والمهارات...
        اولاً لازم تدرس على الأقل أساسيات التشريح (لو اتكلمت عن رسمتك تشريحياً هاجيب لك احباط)

ثانياً: الملامح مش مدروسه... حاول ترسم ملامح ناس كتير ولو صعب عليك ممكن تشفها مش عيب فى البدايه..
        عشان بس ايدك تاخد الجرأه والمهاره...

ثالثاً: من الناحيه الفنيه التكوين ضعيف... لازم تحط حاجات فى الخلفيه زى ماقال ليبيا

ومن ناحية النسب فى العمل... الكاركتر محتاج يكون يمين او شمال شوية مش حلو انه يكون فى نص الصوره
        ونسبة الكتله للفراغ تكون 2:3 الكتله 3 والفراغ 2
        وبالنسبه للتفاصيل اللى سألت على إضافتها جربها وشوف بنفسك هتخدم التكوين ولا لأ... صعب نجاوب من غير ما نشوفها

ربنا معاك

فكرة رهيبة والله...

عندي اقتراح, لما لا تجعله ماسكا الجناحان المقطوعان؟ أظن الفكرة ستكون أوضح ومؤثرة أكثر...

وأنا مع فكرة إضافة شيء في الخلفية البعيدة مثل الجبال حتى تعطي عمق للوحة.

وأي شخص يمكنه أن يكون فنان تو دي رائع مع الممارسة.... الممااااارسة!

أخوك
          في النظام الديمقراطي (والذي هو مخالف للإسلام قلبا وقالبا), يسمح للشواذ أن يتزوجوا رسميا
          وكل حاكم يحكم بهذا النظام, وإن ادعى أنه إسلامي, فهو يؤمن بهذه الحرية..

موقعي الشخصي

شكرا ياخوان..

أنا قلت الله يستر لما شيشا يشوف العمل
            نقدك في محله.. حشوف أقدر أحط إيه في الخلفية ومن ناحية النسب أيضا كنت راسمه بالمنتصف أساسا لكن حركته شوي لليمين..
            وانقد زي مانت.. أنا هريتك بالانتقادات في ورشتك فعادي لو تستلمني أكثر مما عملت

طيب خليني أقول لك الفكرة اللي ببالي عشان أشوف يمكن اللي ببالك أحلى..
            المغزى من العمل يشرح حالة شخص مغترب, وصغر الجزيرة يدل على تقيد حرية هذا الشخص.. وحزنه يوصف حالة الغربة وأجنحته تعبر عن الظروف اللي ماتسمحله يطير للوطن مرة ثانية.. أما العصافير فهي الناس المبسوطة العايشة في البلد اللي هو فيه..
            طبعا الوضع هذا يشرح حالتي .. بس ربنا يسهل.. واللي عجبني في العمل اللي ما استقيت أو استلهمت الفكرة من أي مكان.. ماعدا الجو العام اللي استلهمته من لعبة فاينال فانتازي..
            ممكن تقول لي على الفكرة اللي جت ببالك؟

شكرا أخ جسار على نصائحك.. حجرب أخليه ماسك الأجنحة في الثري دي.. وماجت على بالي فكرة ان الخلفية ممكن تضيف عمق.. يمكن أحط جزر ثانية أو جبال في الخلفية..

فكرتك جامده... وقريبه اوى من اللى وصلنى مع بعض الاختلافات

انا فهمت ان ده شخص حزين ومقيد لكن داخل وطنه (اللى هو الجبل) مش خارجه... وأجنحته مقطوعه لأنه لا يستطيع الانفصال عن هذا الوطن...
              وفى النهايه قرر انه يرحل بأى طريقه حتى لو كانت الطريقه انه يرمى نفسه من فوق الجبل ده... عشان كده تخيلتها بإسم (راحل)

عموماً طالما بدأت التجرب كملها للآخر يمكن تبقى رسام كبير بعد كده واحنا نبقى تلاميذ عندك

شكرا إلك عزيزي شريف..
                والله انبسطت لما قلت لي على الفكرة الثانية.. حسيت انه ممكن العمل يتترجم على حسب المتلقي..
                بس حبيت أقول اني ابتديت العمل هنا..
                http://www.maxforums.net/showthread.php?t=126293

ممتازة جدا ,, وفكرة إنه ماسك الجناحين بعد أحسن ,,

لا تنفع 2d شكلك منت واثق ؟
                  يعني الرسم لازم يكون زي الحقيقة وبدقة عالية ؟!! لا في أساليب بسيطة وحلوة جدا .

شوف الرسمة هذي كيف حلوة ,, اقدر احلف ان هذا الرسام مايرسم رسم واقعي تصويري لكن شاف الأسلوب السهل عليه .

الرسم ليس صعبا مادام إنك تعرف القلم , ولا يتقيد بالقلم , فقط كون اسلوبك وشوف اللي يريحك لأن عقلك بيرتاح للي يطلبه منذ نعومة أظافرك . فإذا وجدت مايطلبه ويلح عليك به , عندها ستريحه وسيرتاح وسيبدأ في تكوين الأفكار وتطوير اسلوبك الخاص ! ومن ثم ستضع دروسا للناس وستعلمهم , وستموت ويبقى صوته ’ وسيتعلمونه الناس ويصبح تراثهم المجيد في الفن اللذي سيسمى بإسمك .

كون اسلوبك واجعل الناس يقلدونك برعاية بايسن

|||| | | ||| | || ||| | | ||||| |
                  | || | |
                  C 9 8 6 L 7 6 1 1 5 1 9 8 6

يعمل...
                  X