Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

استفساؤ بسيط بخصوص الرسم

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• استفساؤ بسيط بخصوص الرسم

مساء جميل على الجميع
    انا عندى سؤال الا و هو...هل لازم و لابد انى عشان اعمل رسومات على الفوتوشوب انى اعملها ب tablets اعتقد انها نوع واحد wacom تقريبا...ولا ممكن ارسم من خلال الفوتوشوب عادى بالادوات اللى موجودة فيه ؟؟
    و هل ينفع عادى بالفوتوشوب..هل تنصحونى بذلك؟ ولا اجيب tablet احسن ( لو كدا انا من مصر فياريت حد يقللى اجيبها منين 0.o )

و عايز اعرف كمان بعد ازنكم هل الرسومات اللى جبابرة الفوتوشوب فى المنتدى بيرسموها هل عاملينها بال tablet ولا بالفوتوشوب

معلش هو سؤال عبيط بس انا نفسى اتعلم الرسم على الفوتوشوب...اصلى اتعقدت كل لما اشوف ناس عاملة شغل جامد بالفوتوشوب

مرحبا بك أخي

سبق مناقشة الموضوع فأرجو أن تبحث عن مثل هذا في المنابر وستجد إن شاء الله
    لكن أحب أن اقو ل لك أن التابلت شيء والرسم بالفوتوشوب بأدواته شيء آخر
    أنا عن نفسي لا استخدم التابلت وإن كان كثير من الأخوة يستخدمونه ويطلع به معهم أعمال ممتازة لكن
    طريقتي أنا الرسم بالماوس فقط والتلوين بالأدوات الموجدة بالبرنامج وتعطي معي نتائج مبهرة وأقرب للرسم باليد منه للرسم الديجيتال ولذلك أنا طورت نفسي واسلوبي بتكنيك خاص بهذه الطريقة
    الرسم بهذه الطريقة اي بالفوتوتوشوب بدون اي نلحقات ليس سهلا في بدايته لكن مع التمرين والوقت والتجارب ستظهر معك نتائج ممتازة
    والله يوفقك

انا عندى سؤال الا و هو...هل لازم و لابد انى عشان اعمل رسومات على الفوتوشوب انى اعملها ب tablets اعتقد انها نوع واحد wacom تقريبا...ولا ممكن ارسم من خلال الفوتوشوب عادى بالادوات اللى موجودة فيه ؟؟
      و هل ينفع عادى بالفوتوشوب..هل تنصحونى بذلك؟ ولا اجيب tablet احسن
      شوف اخي الكربم مو شرط ان يكون عندك تابلت حتى ترسم على الفوتوشوب بمكانك ترسم بالماوس مثلي.. بس هذا ياخذ وقت طويل منك في رسمه ما تستاهل دقائق بالتابلت يعني تخسر وقت وتكون جودة الرسمة ضغيفه.. فيه طريقة اخرى بمكانك ترسم على ورق ثم تسحبها بالسكنر على الجهاز وتلونها بالفوتوشوب.. هذي ممكن تغنيك شوي عن التابلت
      بس لو تستعمل تابلت افضل...

( لو كدا انا من مصر فياريت حد يقللى اجيبها منين 0.o )
      لو اني من مصر كان قلتلك بنتضار احد الاخوان يجي ويقولك

و عايز اعرف كمان بعد ازنكم هل الرسومات اللى جبابرة الفوتوشوب فى المنتدى بيرسموها هل عاملينها بال tablet ولا بالفوتوشوب
      اعتقد انك فاهم التابلت غلط التابلت هو القلم الضوئي اداة مثل الماوس والفوتوشوب برنامج يعني متقدر تقول انت عامل الرسمة على الماوس والا الفوتوشوب لانك عاملها بالاثنين... الي اتذكره ان محترفين الرسم في هذا المنبر كلهم يستعملو التابلت ويرسمو بالفوتوشوب يعني الجواب بالاثنين معاَََ

معلش هو سؤال عبيط بس انا نفسى اتعلم الرسم على الفوتوشوب
      لا عبيط ولا شيء من حقك انك تتعلم وتسال الي في بالك وانا بالخدمه بالي اعرفه

اصلى اتعقدت كل لما اشوف ناس عاملة شغل جامد بالفوتوشوب
      مو بس انت المتعقد كمان انا اتعقدت

تقبل مروري اخي الكريم..

في امان الله..

السلام عليكم ..

أنا عن نفسى لى طريقتان .. الأولى أن أرسم بالقلم على ورق ثم أسحبها بالماسح الضوئى " السكانر " ثم ألونها على الفوتوشوب و هذه أستعملها مع الاسكتشات أو الرسوم الكرتونية عامة , و الأخرى هى ما تكلم عنها أستاذ graphicer وهى الرسم بالماوس مباشرة ولكنى فى هذه الحالة أقوم برسم المساحات اللونية مباشرة و لا أبدأ بالخطوط و أستعملها عند محاكاة الأشياء من الواقع فى الرسمة
        لا إله إلا الله وحده لا شريك له سبحانه

أنا أنصح بشراء التابلت وبشدة ( خاصة إذا أردت أن ترسم بالفوتوشوب أو بينتر ) لأنه في خصائص في الفوتوشوب لا تعمل إلا بوجود تابلت!
          مثال: Shape dynamics, Other Dynamics, Pressure Sensitivity, وغيرها, كلها لا تعمل إلا بالتابلت...

وأيضا, الرسم بالماوس صعب ومتعب, أما التابلت فهو مريح لأنه قلم...

يمكنك طبعا أن ترسم الخطوط على ورق وأن تعمل scan للرسمة وأن تقوم بتلوينها بالفوتوشوب, لكن حتى عملية التلوين تحتاج تابلت...
          وأنا ما شفت أي محترف من المحترفين الكبار إلا ويستخدم التابلت.

لا أعرف أين يبيعونها بمصر, بالتوفيق في ذلك
          أخوك
          في النظام الديمقراطي (والذي هو مخالف للإسلام قلبا وقالبا), يسمح للشواذ أن يتزوجوا رسميا
          وكل حاكم يحكم بهذا النظام, وإن ادعى أنه إسلامي, فهو يؤمن بهذه الحرية..

موقعي الشخصي

الف شكر يا شباب
            شكلى كدا هجرب ارسم بالفوتوشوب الاول لآنى لقيت ان التابليت مش متوفرة اوى فى مصر يمكن مش موجودة اساسا !
            لكن لو لقيت هجيبها على طول :]

بس انا عندى فكرة عايز رأيكم فيها ....بما ان مشكلتى هى التحديد او التخطيط الاولى انا فكرت انى ارسم الاول على ال freehand او ال illustrator بعد كدا الون على الفوتوشوب....معرفش حسيت ان الفريهاند رسمه احسن و كمان انه بيصحح المسارات المتعرجة الناتجة عن حركة اليد بالماوس (هل دا موجود ايضا فى ال illustrator ?) ...ارجو رأيكم

يعمل...
            X